Türkiye-Kırgızistan dış ticareti ve Kırgızistan ticaret kültürü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zhazgul Makkambaeva

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

TÜRKİYE-KIRGIZİSTAN DIŞ TİCARETİ VE KIRGIZİSTAN TİCARET KÜLTÜRÜ ÖZET Türkiye'nin Kırgızistan ile ilişkileri uzun bir geleneğe sahiptir; Kırgızistan’ın bağımsızlığını ilk tanıyan ülke Türkiye Cumhuriyeti olmuştur ve kardeş ülkeler arasındaki ikili ilişkilerin gelişmesi için çok önemli girişimlerde bulunmuştur ve bulunmaya da devam etmektedir. Bunun sonucunda iki ülke arasındaki ilişkiler artarak devam etmektedir. Bu bağlamda yeni kurulmuş olan Avrasya Ekonomik Birliği de gelecekte Türk devletlerinin entegrasyonunda önemli bir köprü olabilecektir. Büyük ortak pazarın Türkiye’den yatırımları bu bölgeye çekeceği beklenebilir. Bunun için Kırgızistan bir taraftan Avrasya Ekonomik Birliği ve Türkiye ile ticari, ekonomik ilişkilerini güçlendirirken, diğer taraftan yolsuzluk ve kriminalizasyon oranını azaltarak, siyasi ve ekonomik istikrarı sağlamalıdır. Ayrıca Yeni İpek Yolu projesi çerçevesinde daha düşük maliyetli ve hızlı taşımacılık olan demiryolu taşımacılığının gelişmesi de ticari ilişkilerin artmasına önemli katkı sağlayabilecektir. Bu tez çalışmasında, Kırgızistan’ın uluslararası ticaretteki iş kültürü, özellikle Türkiye ile arasında ticari ilişkiler ele alınmaktadır. Tezin araştırma bölümünde Kırgızistan’ın ticari kültür özelliklerini inceleyen Türk iş adamlarının ticaret yapmalarına faydalı olacaktır. İÇİNDEKİLER ÖZET………………………………………………………………………………............. iii ABSTRACT……………………………………………………………………................... iv İÇİNDEKİLER…………………………………………………………………….............. v TABLOLAR LİSTESİ……………………………………………………………………... vi ŞEKİLLER LİSTESİ............................................................................................................. vii GİRİŞ……………………………………………………………………………................. viii BİRİNCİ BÖLÜM: TİCARET KAVRAMI VE ULUSLARARASI TİCARET 4. Ticaret kavramı…………………………………………………………........................ 10 4.1. Ticaretin türleri.............................……………………............................................ 10 4.2. Dış ticaret ………………….....…………………………………............................ 11 5. Uluslararası ticaret kavramı………………………………………................................. 12 5.1. Uluslararası ticaretin boyutları…………………………......................................... 12 6. Yatırım kavramı…………………………………………………………....................... 14 İKİNCİ BÖLÜM: TÜRKİYE VE KIRGIZİSTAN ARASINDAKİ DIŞ TİCARETTE SORUNLAR VE ÇÖZÜMLER 5. Kırgızistan………………………………………………………………........................ 15 5.1. Kırgızistan tarihi………………………………………………............................... 17 5.2. Kırgızistan coğrafyası…………………………………………............................... 21 5.3. Kırgızistan ekonomisi………………………………………………....................... 23 6. Kırgızistan’ın Uluslararası Ticareti………………….................................................... 28 6.1. Kırgızistan anayasası ticaret kanunu…………………............................................ 30 6.1.1. Vergi Muhafiyeti.............................................................................................30 6.1.2. Yabancı yatırımcıların sorumlulukları.......................................................... 31 6.1.3. Gümrük işlemleri.......................................................................................... 31 7. Türkiye’nin Kırgızistan ekonomisine yatırımları............................................................ 32 8. Kırgızistan-Türkiye dış ticareti................................................................................. 35 8.1. Türk iş adamlarının Kırgızistan’da yaşamış olduğu sorunlar ve çözümler.............. 43 ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: TİCARETTE KÜLTÜR FARKLILIKLARI. KIRGIZİSTAN TİCARET KÜLTÜRÜ ÖZELLİKLERİ. 5. Uluslararası ticarette kültür farklılıkları…………………………................................... 47 6. Kırgızistan ticaret kültürü özellikleri……………………………………………........... 50 6.1. Yeme içme alışkanlıkları……………………………………………………...…... 57 6.2. Bayramlar………………………………...................................................................61 6.3. Ticari görüşmelerde dikkat edilmesi gerekenler ………………………………...... 58 6.3.1. Kıyafet…………………………………………………………….…........... 62 6.3.2. İş ahlakı ve gelenekleri……………………………………….........……… 64 6.3.3. Kartvizit değişimi………………………………………………………..... 65 6.3.4. Dil ve Din…………………………………………………....…………...... 65 6.3.5. Sofra Düzeni...................................................................................................66 6.3.6. Vakalar............................................................................................................67 7. Ticarette Kırgızistan’ı seçme sebebleri............................................................................ 69 SONUÇ............................................................................................................................ 74 KAYNAKÇA................................................................................................................... 77 -------------------- INTERNATIONAL TRADE BETWEEN TURKEY AND KYRGYZSTAN AND TRADE CULTURE OF KYRGYZSTAN ABSTRACT Kyrgyzstan and Turkey share a long historical relationship. Turkey was among the first countries to acknowledge Kyrgyzstan's sovereignty, there are continuing the economic relationships between these two fraternal countries and expected to proceed to make new projects in versatile fields. Kyrgyzstan is being a member of a new formed Eurasian Economic Union can build the bridge between other Turkic countries and bring more investments. Kyrgyzstan as a part of the Eurasian Economic Union can strengthen the relationship with Turkey in commerce and economic areas as well as to prevent corruption, poverty, criminalism by preserving the stability of the government. Within the framework of the New Silk Road project plans to develop the railway and improve trade relations between the two countries at the lowest cost and fast transportation. In the following thesis observes the business culture of Kyrgyzstan in international trade, precisely trade relations with Turkey. The research part of the thesis observes trade culture features of Kyrgyzstan which will be useful for Turkish business people to invest in the country.