Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TAHİR KAYA

Danışman: Musa Üce

Özet:

Eğitimde kullanılan teknolojilerin başında bilgisayarlar gelmektedir. 21. yüzyılda bilişim teknolojilerindeki baş döndürücü gelişim ve ilerleme bilgisayarların hayatımızın tüm alanlarında vazgeçilmez bir ihtiyaç halini almasını sağlamıştır. Bilgisayarların çok yönlü alt yapıları sayesinde hayatımızı kolaylaştırıcı özelliği yadsınamaz. Bilgisayarların sahip olduğu bu çok yönlü özellikler ve internetle birlikte bilgiye her yerden ulaşma imkânı bilgisayarları eğitim sisteminin de vazgeçilmezleri arasına sokmuştur. Yöneticiler iyi bir teknoloji bilgisiyle desteklenmiş ileri görüşlülükle ve öğrencilerin öğrenmelerine ve sınıfa yenilik getirmesi anlayışına ilişkin pedagojiyi anlamalıdırlar.. Önemli olan, yöneticinin bu teknolojileri kullanarak liderlik ettiği eğitim kurumunu en üst düzeyde etkin hale getirip getiremeyeceğidir. Bu nedenle okullar, okul yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler ağ toplumunun üyeleri olarak rollerini yeniden tanımlamak durumundadırlar. Konuya okul yöneticileri açısından bakıldığında, çok yakın bir gelecekte "Teknoloji Liderliği" okul yöneticilerinin en işlevsel rollerinden biri olacaktır. Bu nedenlerle, öğretmenlerinin algılarına göre ilköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini belirlemek ve bu rollere ilişkin bir incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde eğitim teknolojileri, liderlik ve teknoloji entegrasyonu ile ilgili bilgiler verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde iş doyumu ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği konusu üzerine çıkarımlarda ve önerilerde bulunulmuştur. Yapılan alan taraması sonucunda toplumun teknolojik gelişmelere ve bilgi iletişim teknolojilerine ayak uydurması açısından okul yöneticilerinin teknolojik liderliğinin okul teknoloji çıktılarını etkileyen en önemli unsur olduğu, yöneticilerin liderlik özelliklerinin bir takım unsurlarının tam olarak oluşmadığı görülmektedir. Ayrıca, teknoloji çıktılarına ek olarak, teknoloji çıktılarını etkilediği düşünülen okul öğrencilerinin sosyo-ekonomik düzeyleri, okul teknoloji alt yapısı ve yöneticilere göre okul yöneticilerinin teknolojik liderlik özellikleri ile öğretmenlere göre okul yöneticilerinin teknolojik liderlik özellikleri incelenmiştir. cinsiyet dağılımı verileri incelendiğinde; katılımcıların %42'si kadın, %58 ise erkek olduğu; %69'u evli, %31 ise bekar ; 29 idareci 16-21 yıl, 26 tanesi 11-15 yıllık kıdeme sahip oldukları görülmektedir. Bu verilere göre 10 yıl üzeri kıdeme sahip olan öğretmenler toplamda %67 lik oranı temsil etmektedir.