Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Mekatronik Mühendisliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ORHAN KIRKSEKİZ
Danışman: MUSTAFA CANER AKÜNER
Özet:Anahtar Kelimeler : Laboratuar Metodu, Elektrik Eğitimi, Öğrenci Başarısı, Hatırlama Düzeyi, Öğretmen Merkezli Geleneksel Öğretim Yöntemleri. Bu çalışma meslek derslerinin öğretiminde laboratuar yönteminin, öğretmen merkezli geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrenci başarıları ve hatırlama düzeyleri üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Denk kontrol gruplu ön test-son test deney deseninin kullanıldığı bu araştırma 2004-2005 eğitim-öğretim yılında, İstanbul ili Beyoğlu Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Elektrik Bölümü 9. sınıflarından toplam 60 öğrenci ve 1 elektrik öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma için 9. sınıf elektroteknik dersi 1. yarıyıl konuları seçilmiş, rasgele tekniği ile 9/A şubesi deney, 9/B şubesi kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Kontrol grubuna öğretmen merkezli geleneksel öğretim yöntemleri, deney grubuna ise bu yöntemlere ek olarak farklı öğretim yöntemlerinden biri olan laboratuar yöntemi uygulanmıştır. Uygulama öncesi ve sonrası her iki gruba da aynı başarı testi, ön test ve son test olarak verilmiştir. Uygulama süresince, ünite sonlarında olmak üzere dört tane izleme testi yapılmıştır. Uygulanan yöntemin öğrencilerin hatırlama düzeyine etkisini görmek için uygulama sonrası, son test ile aynı paralellikte hazırlanmış hatırlama testleri ikişer ay ara ile yapılmıştır. Uygulanan tüm testler çoktan seçmeli olup yirmi beşer sorudan oluşmaktadır. Elde edilen veriler SPSS paket programında t-testi ve karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA (Two-Way ANOVA for Mixed Measures) modeli ile değerlendirilmiştir. Yapılan analizden elde edilen sonuçlar; 9. sınıf elektroteknik dersinin öğretiminde laboratuar yönteminin, öğretmen merkezli geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrenci başarıları ve hatırlama düzeyleri üzerinde daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Bu araştırma ile laboratuar yönteminin, özellikle meslek derslerinin öğretiminde kullanımının daha da yaygınlaşacağı düşünülmekte ve bu sayede mesleki eğitime katkı sağlayacağı umulmaktadır. Ekim, 2005 Key Words : Laboratory method, Electricity Education, student success, memory level, teacher centered conventional teaching method. This study was conducted to determine the effects of teaching the vocational study courses, by utilizing the laboratory method on the student success and memory level in comparison to conventional methods of teaching that is centered on the instructor. This study which utilized an Equivalent Control group, and preliminary test-final test experiment pattern, was conducted in 2004-2005 education year in the city of İstanbul, among 60 students from the 9th grades of Beyoglu Technical High School and Industrial Occupation High School Electrical Departments and 1 electronics teacher. For the study, 1st semester subjects of the 9th grade electronic-technical course were chosen and by random selection method 9/A class was selected to be the experiment group and 9/B class was selected as the control group. The control group was subjected to teacher centered conventional teaching methods, and the experiment group, in addition to the said methods implemented a different teaching method, namely laboratory method. Before commencing with the application and after its completion both of the groups were given the same success test as the preliminary and final tests. During the implementation, four follow up tests were given after each course unit was completed. To assess the post-implementation impact of the method that is applied, on the memory level of the students, the memory tests that were prepared in parallel with the final test were administered to the students, two months apart. All the tests that were given were multiple choice type and contained 25 questions. The data compiled was analyzed and evaluated in SPSS package program under t-test and Two Way ANOVA for mixed measures model. The results that are obtained from the analysis conducted were as follows: it was displayed that in teaching the 9th grade electronic-technical course laboratory method proved to be more effective than teacher centered conventional teaching methods with respect to the student success and their memory levels. As proved by this study, it is foreseen that the laboratory method will be applied more widely especially in teaching occupational courses and that valuable contributions can be made to vocational training by utilizing this method. October, 2005