Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hanifi Üker
Danışman: MEHMET ÜNLÜ
Özet:Beceri, öğrencilerde öğretim süreci boyunca kazandırılması ve geliştirilmesi amaçlanan kabiliyetlerdir. Günümüz eğitim ve öğretim anlayışında bilgiyi olduğu gibi almak yerine, bilgiyi bulma, kullanma ve bilgiyi yapılandırma ön plana çıkmıştır. Program geliştirme ile ilgili tüm yaklaşımlar bu merkezde şekillenmiş, dolayısıyla da eğitim ve öğretim sürecinde beceri kazandırmaya yönelik hedefler de yer almıştır. Bu çalışma ile dört yıl boyunca öğretim gören orta öğretim öğrencilerinin coğrafi becerileri kazanma düzeyleri incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmamızın yeni değişen müfredata göre coğrafi becerilerin gerçekleşme düzeyleri hakkında Türkiye’de yapılan ilk araştırma olması nedeniyle, tezde coğrafi beceriler hakkında bilgiler sunulmuştur. Araştırma ölçmeye dayalı bir çalışmadır. Uygulama; 2008-2009 eğitim-öğretim yılı birinci dönem sonunda, İstanbul-Ümraniye ilçesindeki Atakent Lisesi, Namık Kemal Lisesi, Özel İrfan Anadolu Lisesi okullarında, dokuzuncu ve on ikinci sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Dokuzuncu sınıfta okuyan öğrenciler sadece ilköğretimden getirdikleri becerilere sahiptir. Bunun düzeyi öğrencisine göre değişmektedir. Bu öğrenciler on ikinci sınıfa gelene kadar coğrafi becerileri kazanmış olması gerekmektedir. Doğal olarak dokuzuncu sınıflar ile on ikinci sınıflar arasındaki kazanılmış beceri farkları bize becerilerin gerçekleşip gerçekleşmeme düzeyini verecektir. Ölçme işlemi, dokuzuncu ve on ikinci sınıflardan seksen üç kişiye otuz dokuz soruluk bilgi değerlendirme sınavı uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Bilgi değerlendirme sınavından elde edilen nicel veriler spss programında istatistikî analize tabi tutularak, çaprazlama analizi ile değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; kazandırılması gereken coğrafi becerilerin gerçekleşme düzeyi ortaya koyulmuştur. Anahtar Kelimeler: Coğrafi Beceri, Kavrama, Öğrenme, Kazanım, ABSTRACT Skills, students gain the education and development throughout the process is intended capability. Today's training and education as well as understanding the information rather than retrieving the information you find, use and configuration information was to the fore. All approaches to program development in these centers were formed, so also in the process of education and training skills to include the targets were. In this study four years teaching middle school students who see the level of geographical skills to win was to be reviewed. According to the new curriculum of our study changing the level of geographical skills to perform the first in Turkey because of research, the thesis has been providing information about the geographical skills. Research is a work based on measuring. Application; 2008-2009 academic year after the first period, the Istanbul-Umraniye district Atakent High School, Namık Kemal Lisesi, in private schools İrfan High School, was held on the ninth and twelfth grade students. Ninth grade students from elementary school only has the skills to. This varies depending on the level of students. These students come to class on the second to have won geographical skills. As usual with nine classrooms on the second class difference between us winning the skills to perform the level of skills and will take place. Assessment process, from ninth and eighty-three people on the second class of thirty-nine questions, applying knowledge assessment examination was performed. Information obtained from assessment examination of the quantitative data in SPSS program was subjected to statistical analysis, were assessed by cross-analysis. As a result of analysis; gain skills necessary to perform the geographic level has been revealed. Key Words: Geographical Skills, Understanding, Learning, Recovery,