Matematik eğitiminde biçimlendirici değerlendirmenin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE GÜLEN TEKİN

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

MATEMATİK EĞİTİMİNDE BİÇİMLENDİRİCİ DEĞERLENDİRMENİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Değişen eğitim müfredatıyla birlikte derslerde uygulanan değerlendirme yöntemleri de değişmektedir. Değerlendirme yöntemlerinden bir tanesi de biçimlendirici değerlendirmedir. Bu araştırmada matematik eğitiminde biçimlendirici değerlendirmenin öğrenci başarısına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde bulunan bir ilköğretim okulunun 8. sınıf öğrencileri ile uygulama yapılmıştır. Uygulamada matematik başarı testi ve matematik tutum ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada “ön-test son-test kontrol gruplu” deneme modeli kullanılmıştır. 27 katılımcıdan oluşan araştırmada (deney grubu 14, kontrol grubu 13 öğrenci) deney grubuna uygulamaya katılmak için gönüllü öğrenciler seçilmiş ve veri toplama araçları uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler istatistiksel analizler yapılarak incelenmiş ve sonucunda biçimlendirici değerlendirmenin matematik başarısına, matematik tutumuna ve hatırlamaya olumlu etkileri olduğu gözlemlenmiştir. Sonuçlar, son bölümde tartışılmış ve öneriler getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Biçimlendirici Değerlendirme, Ölçme, Matematik Tutumu, Matematik Başarısı, Hatırlama ABSTRACT EFFECT OF FORMATIVE ASSESSMENT ON STUDENT SUCCES IN MATHEMATICS EDUCATION Assessment methods are changing by the new approaches in education curriculum. Formative assessment is also one of the assessment methods. The main purpose of this study is to investigate the effect of formative assessment on student success in mathematics education. For that purpose an intervention had been made with the 8th grade students of a middle school, in İstanbul. In that intervention, mathematics achievement test and mathematics attitude scale were used as data collection tools. “Pre-test, post-test with control group” model is used as a model of study. In the research, which consists of 27 applicants (experiment group: 14 students, control group: 13 students) volunteer students had been chosen to experiment group in order to attend the application and data collection tools are applied. Data gained from the research were examined by making the statistical analysis and as a result formative assessment has been shown to have positive effects on student success in mathematics education, mathematical attitude and retention. Results are discussed in the last chapter and recommendations are submitted. Keywords: Formative Assessment, Assessment, Mathematics Attitude, Mathematics Success, Retention.