Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımıyla yapılan öğretimin hesapsal tahmin başarısına ve strateji kullanımına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKNUR AYVALI

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu çalışmanın amacı; kesirlerle yapılan işlemleri strateji kullanarak tahmin etme kazanımının Gerçekçi Matematik Eğitimi’ne dayalı olarak geliştirilip uygulanan öğretimi sonucunda, 6.sınıf öğrencilerinin sözel tahmin problemlerindeki ve pür sayısal tahmin problemlerindeki hesapsal tahmin başarısındaki ve strateji kullanımındaki değişimin araştırılmasıdır. Araştırmada çeşitlemeden yararlanılmıştır. Nicel bölümde, yarı deneysel araştırma modellerinden ön test- son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 32’si deney, 31’i kontrol grubu olmak üzere 63 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol grubunda dersler geleneksel yöntem ve tekniklerle işlenirken, deney grubunda GME’nin ilkeleri doğrultusunda geliştirilen etkinlikler ile yine GME ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Nicel Veriler; Sözel Problemler Tahmin Testi ve Pür Sayı Problemleri Tahmin Testi ile toplanmıştır. Sözel Problemler Tahmin Testi ve Pür Sayı Problemleri Tahmin Testi sorularına verilen yanıtlar SPSS-15 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Mann-Whitney U Testi, ANCOVA veWilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. Nitel veriler, açık uçlu sorular içermeleri itibariyle aynı testlerile elde edilmiştir. Testler ve Öğrenci Görüş Formu betimsel olarak analiz edilmiştir. Kesirlerle yapılan işlemlerde hesapsal tahmin stratejileri kullanma konusunda GME yaklaşımıyla yapılan öğretimin; öğrencilerin tahmin başarılarını, kullandıkları strateji çeşitlerini geliştirmede geleneksel öğretimden daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Tahmin Etme, Hesapsal Tahmin, Hesapsal Tahmin Stratejileri, Gerçekçi Matematik Eğitimi ABSTRACT The purpose of this study is to examine the change on sixth grade students success and strategy usage on pure and concextual computational estimation problems after the instruction that is developed and applied on the basis of Realistic Matmematics Education about the using computational estimation strategies on operations which include fractions. In the research, the multimethod model is used. In the quantitative part, one of the quasi-experimental design models, the model with preliminary test- final test control group is applied. The research was conducted with 63 sixth grade students in total, 32 of them were experimental and the 31 students were control group. While in the control grup, the lessons were conducted through typical methods, in the experimental group the activities that developed through RME principles were carried out through RME principles. Quantitative data was obtained by the Pure Number Problems Estimation Test and Word Problems Estimation Test. The answers that have given to the test questions were analyzed by using SPSS 15.0 packaged software. Mann-Whitney U, Wilcoxon Rank Order Test and ANCOVA tests were used. Qualitative data could be obtained by the same tests via the open ended problems in the tests. The tests and the Student Opinion Form were analized qualitatively. The findings of the study indicate that the RME method was more effective on increasing students estimation success and strategy types usage than the typical method on using computational estimation strategies in the operations with fractions. Key Words: Estimation, Computational Estimation, Computational Estimation Strategies, Realistic Mathematics Education