Hazineye ait veya devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazların belediyelere devri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özgür Çelik

Danışman: AYŞE GÜNER

Özet:

Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Devlete ait taşınmazlar ile kamu malları hakkında genel bilgilere yer verilmekte; ikinci bölümde belediyelerin yapısı ile ilgili bilgiler verilmekte; üçüncü bölümde ise, Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin belediyelere devrini düzenleyen kanuni düzenlemeler belirtilerek, bunların uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi yapılmaktadır. Devlet mallarını, kamu malları ve devletin özel malları olarak aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz. DEVLET MALLARI Kamu Malları Devletin Özel Malları Orta Malları Sahipsiz mallar Diğer Kamu Tüzel Hazine’nin Özel Kişilerinin Mülkiyetindekiler Mülkiyetindekiler Hizmet Malları Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nün Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı’nca brifinglerde sunulan verilere göre Hazine taşınmazlarının sayısı ve cinsleri, tezin birinci bölümünde yer alan Tablo-1’de gösterilmiştir. Hazine taşınmazlarının belediyelere devredilmek suretiyle kentleşme sorunlarını giderme sürecindeki işlevlerinden birincisi, ülkemizde ucuz konut üretiminin gerçekleştirilememesi nedeniyle ortaya çıkan gecekondu sorununa çözüm bulabilmek amacıyla belediyelerin arsa üretmesini sağlamak ve böylece konutsuz vatandaşların konut sahibi olmasının temini; ikincisi, düzenli ve sağlıklı bir kentleşmeyi sağlamak amacıyla belediyelerin yaptıkları imar planlarının daha kolay uygulanması için gerekli olan arazi ve arsaların belediyelere intikalidir. Bununla birlikte Hazine taşınmazlarının bu şekilde elden çıkarılmasının, tezin üçüncü bölümünde belirtildiği üzere bir takım sakıncaları olacaktır. Bunların başlıcaları, genel bütçe içerisindeki kamulaştırma giderlerinin artması ve kamu kurum ve kuruluşlarının ellerinde yeteri kadar arsa stokunun bulunmaması sonucu gelecekte plan yapıcılarının kararlarının etkilenmesi ve doğal afetler ya da herhangi bir nedenle arsa lazım olduğu zaman bunun başka yollardan temin edilmesi gerekeceğinden zaman ve masraf yönünden maliyetin yükselmesi olarak sayılabilir. Bu sakıncaların meydana gelmemesi için bazı önlemlerin alınması zaruridir. Kamu kurumlarının ellerindeki taşınmazların kullanımı konusunda merkezi yönetim ve yerel yönetim birimleri tarafından ortaklaşa bir arsa politikasının belirlenmesi ve Hazine arsa ve arazilerin belediyelere devredilerek satılması yerine, bu taşınmazların sadece yerel düzeyde değil sosyal ve ekonomik alanda da işlevlerinin olduğu göz önünde bulundurularak, merkezi ve yerel düzeyde ortaklaşa belirlenecek politikalar doğrultusunda (toplu konut, yeşil alan, sanayi bölgeleri vb.) kullanılmasının sağlanması gerekmektedir. This study is consist of three parts. In the first part general explanations is presented about state-owned immovable property and common property; structure of municipalities argued in the second part and in the third part legal arragenments about alienation of places under private ownership of National Treasury or state possession and administration to the municipalities and it is evaluated that the application results of these turnover. State-owned properties can be classified as common property and state-owned private properties. According to datas presented in briefing by Data Processing Office of Head Office of National Estate in Ministry of Finance number and types of immovable properties belong to National Treasury is shown with table-1 in the first part of thesis. One of the functions of transfering immovable properties, belong to National Treasury to municipalities in the eliminating process of urbanization problems, is to make municipalities produce building plot and make people have house with the aim of find solving to shanty town coming with unsufficient house building with low prices; and second is transition of land and building plots to municipalities for more eaisly application of building schemes made by municipalities in the process of planned urbanization. In addition, charging off immovable properties of Treasury with this way brings some problems as mentioned in the third part of thesis. Principles are those: increasing of expropriation expenditures in general budget and unsufficient building sites in the hands of institutions affects the decisions of future planner and also increasing of costs in terms of time and expensecaused by natural disaster or any other reason . To eliminate these problems some precautions are essential. It is neccessary that to determine an associate building site policy between central and local government about using of immovable properties belong to public constitutions. And also instead of transferring land and building sites to municipalities, considering the other fuctions of these immovables not only in local level but also in the social and economical field, it is neccessary that to provide its using with the direction of associate politics made together by central and local government.