Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Rabia Aydın Dalga
Özet:
Bu araştırmanın amacı destek eğitim odasında (DEO) görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerilerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve destek eğitim odasında görev yapan 15 destek eğitim öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgularda öğretmenler planlama sürecinde öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla öğretim öncesinde genellikle form/kontrol listesi/teste, kişisel gözlem ve deneyimlerine dayalı ve diğer öğretmenlerden bilgi alarak değerlendirmeler yaptıklarını, öğretime ilişkin süreyi esnek olarak planladıklarını ve materyal planlaması yapmadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler öğretim sürecinde, Türkçe ve matematik alanlarında eğitim verdiklerini; öğretim yöntemlerinden gösterip yaptırma (demonstrasyon), soru cevap ve sunuş yoluyla öğretim yöntemlerini kullandıklarını; akademik çalışmaları destekleyici basılı materyaller, bilgisayar/internet kaynakları ve standart matematik materyallerini kullandıklarını; öğrenci motivasyonunu sağlamak ve ilerlemesini ödüllendirmek için nesnel, etkinlik, yiyecek ve sosyal pekiştireçleri kullandıklarını ve öğrencinin özgüven kazanmasını sağlamaya çalıştıklarını belirtmişlerdir. Öğretimin değerlendirilmesinde çalışma sayfası, test ve sınavlar gibi yazılı değerlendirmeler, öğrenci ürün dosyası, gözlem, öğretmen notları ve sözlü değerlendirme biçimlerini kullandıklarını belirtmişlerdir. Danışmanlık sürecine ilişkin BEP uyulama sürecinde ekip çalışmasının yetersiz olduğu ve öğretmenlerin herhangi bir uzman desteği alınmadığı belirlenmiştir. İşbirliği sürecine ilişkin DEO öğretmenleri ve sınıf/branş öğretmenlerinin karşılıklı bazı beklentilere sahip olmakla birlikte bu beklentilerin ortaya konulması ve beklentiler doğrultusunda yapılabileceklerin belirlenerek uygulamaların izlenmesine yönelik düzenli olarak toplanmadıkları ve buna ilişkin bir çalışma yapmadıkları belirlenmiştir. Öğretmenler ÖÖG olan öğrencilerin destek eğitim odası uygulamasını zamanla benimsedikleri, severek katıldıkları ve arkadaşlarının olumsuz tepkilerinden etkilendikleri şeklinde görüşler belirtmişlerdir. Öğretmenler diğer öğrencilerin DEO uygulamasına olumlu tepki gösterdiklerini ve DEO’dan faydalanan öğrencilere ise olumsuz tepki gösterdiklerini belirtmişlerdir. DEO uygulamasında ebeveynlerin aktif katılımının sağlanmadığı, ebeveynlerle genellikle öğrenciye ilişkin bir sorun yaşandığında görüşüldüğü ve ebeveynlerle yeterli iş birliği kurulmadığı belirlenmiştir. Öğretmenler DEO uygulamasında materyal yetersizliği, fiziksel ortamdan kaynaklanan sorunlar, aile katılımının yetersizliği, öğrencilerin uygulamadan faydalanma süresinde yetersizlik ve diğer öğretmenler ve okul yöneticilerinden kaynaklanan sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. DEO uygulamasının daha etkili olmasına yönelik öneriler arasında ise fiziksel ortam düzenlenmesi, materyal teminini, öğretmenlerin görev tanımlarının belirlenmesi ve kapsamlı eğitim alma yer almıştır. -------------------- The study aims at presenting the experiences and recommendations of remediation teachers on teaching students with specific learning disabilities in resource rooms. The study uses a qualitative research method based on semi-structured interviews carried out with 15 remediation teachers. The data obtained from the interviews was analysed with descriptive and content analysis. According to the study results, it was found that remediation teachers generally make use of forms, checklists and test and rely on personal observation and prior experiences as well as other teacher’s views in order to determine the needs of students with specific learning disabilities. They set the duration of the individualized training programmes flexibly and do not plan material requirements. Remediation teachers support students with specific learning disabilities mainly in the fields of Turkish and Mathematics and base their teaching primarily on demonstrations, the question-answer method and presentations. They use printed materials, computer and internet resources and standard math materials to support the academic process. Furthermore, they stated using objects, activities, food, and social support to ensure student motivation, reward individual progress and increase their students’ self-confidence. The evaluation of the teaching progress is generally based on worksheets, tests, exams, written assessments, student portfolios, the teacher’s observation notes and oral evaluation methods. The study results revealed insufficient cooperation between teachers and a lack of professional support. Even though remediation teachers and class / branch teachers have mutual expectations, they do not exchange ideas and experiences and do not meet regularly to monitor their practices and set common goals for students with special learning disabilities. However, teachers expressed that students with special learning disabilities adopt to and enjoy the practice of remedial teaching in resource rooms, but are affected by their schoolmate’s negative attitudes towards remediate teaching. Teachers observed that schoolmates appreciate the practice of remedial teaching, but show negative reactions to students who benefit from remedial teaching in resource rooms. Furthermore, teachers indicated that the cooperation with parents is insufficient since parents do not actively involve in the support process. Parent-teacher interviews often only take place if there is a problem related to the student. The study found that the difficulties in applying remedial teaching are mainly caused by material shortages, problems arising from the physical environment, a lack of family involvement, insufficient support periods and problems resulting from other teachers and school administrators. The teacher’s recommendations for a more effective implementation of remedial teaching include the improvement of the physical environment, a better supply of materials, a comprehensive training for teachers and a detailed description of their scope of responsibility.