Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: Gaye Ece Türkalp
Danışman: MÜJDELEN İPEK YENER
Özet:KISA Günümüz rekabetçi ortamında işletmelerin başarılı olabilmesi için bilginin paylaşılması ve ortak bilgi kaynaklarının yaratılması her zamankinden daha da büyük önem taşımaktadır. Bu ancak bireylerin bilgilerinin örgüt bilgisine dönüştürülmesi ile başarılabilir ki, bu da kolay değildir. Sosyal medya platformları gibi gelişen teknolojilerin şirket güvenlik duvarları içinde kullanılması sanal yakınlık yaratır ve çalışanlar arasında bilgi paylaşımını teşvik eder. Bu çalışma sosyal medya platformlarının bilgi paylaşımını etkileyen faktörler üzerindeki rol ve etkisini insan davranışı perspektifinden araştırmayı hedeflemiştir. Çalışma modeli sosyal medya bağları eklenerek, Bock ve meslektaşlarının (2005) “Bilgi Paylaşımı Davranış Eğilimi Oluşumu” çalışmasından adapte edilmiştir. Düşünülmüş eylem teorisi temel alınarak, bilgi paylaşımı eğilimini etkilediğine inanılan sosyal medya bağları, dışsal dürtüler, sosyo-psikolojik ektiler ve örgüt iklimi faktörleri ilave edilmiştir. Araştırma modeli çalışanların bilgi paylaşımı tutum ve eğilimlerinin temelinde yatan muhtemel faktörleri sorgulayan dokuz ve sosyal medya uygulamalarının bu faktörlere etkisini araştıran dört varsayım içermektedir. Bu çalışma varsayılan ilişkileri, bir Türk elektronik perakende zincirinde 212 çalışana uygulanan bir anket ile deneysel olarak doğrulamaktadır. Önerilen model, yapısal denklem modellemesi (YDM) metodu ile test edilmiş ve verilerin modele uyum sağladığı görülmüştür. Araştırma sonuçları Bock ve meslektaşlarının bilgi paylaşımı eğilimini etkileyen faktörler hakkındaki bulguları ile örtüşmektedir. Araştırmanın sonuçları sosyal medya bağlarının bilgi paylaşımı davranış eğilimini etkileyen faktörler ile önemli oranda ve olumlu yönde ilişkili olduğunu da ortaya koymuştur. Anahtar Kelimeler: Bilgi paylaşımı, sosyal medya, Enterprise 2.0, bilgi yönetimi sistemleri, dışsal dürtüler, sosyo-psikolojik ektiler, örgüt iklimi. ABSTRACT In today’s competitive environment, knowledge sharing and creation of collective knowledge resources is more crucial than ever for corporate success. This can only be accomplished by transforming Individuals’ knowledge into organizational knowledge which is not very easy. The use of emergent technologies like social media platforms within corporate firewalls create virtual intimacy and promote enterprise knowledge sharing among co-workers. This study attempts to examine the role and influence of social media platforms on the factors effecting knowledge sharing from the perspective of human behavior. The study model is adopted form Bock and colleagues’ (2005) “Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing” study and integrated with social media ties. The theory of reasoned action (TRA) was employed as theoretical framework, and augmented with social media ties, extrinsic motivators, social-psychological forces and organizational climate as the factors that are believed to influence individuals’ knowledge sharing intentions. The current research model comprises nine hypotheses to explore the factors likely to underlie employees’ attitudes toward and intentions regarding knowledge sharing behaviors and four hypotheses to examine social media influence on these factors. This study empirically validates the hypothesized relationships using a survey of 212 employees of a Turkish electronics retail chain. Proposed model was tested through structural equation modeling (SEM). The model provided a good fit to the data. Results confirmed Bock and colleagues (2005) findings regarding the factors influencing intention to share knowledge. Results also revealed that social media ties significantly and positively associated with the factors influencing knowledge sharing intentions. Keywords: Knowledge sharing, social media, Enterprise 2.0, knowledge management systems, extrinsic motivators, social-psychological forces, organizational climate.