Hemşirelik öğrencilerinin anne babaya bağlanma biçimlerinin kişilik özelliklerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Vildan Keskin

Danışman: GÜL ÜNSAL

Özet:

ÖZET Amaç: Bu çalışma, üniversitede okuyan hemşirelik öğrencilerinin anne babaya bağlanma biçimleri ile kişilik özelliklerinin ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir çalışma olan bu araştırma, İstanbul’da bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Temel Kişilik Özellikleri Ölçeği ve Ana Babaya Bağlanma Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Sapan değer olduğu tespit edilen 24 anket analiz dışı tutulmuş, çalışma 298 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin incelenmesinde öncelikle tanımlayıcı istatistikler verilip, Kruskal-Wallis Testi, Independent Samples Test, Spearmans Korelasyon Analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler için IBM SPSS v20 kullanılmış ve anlamlılık seviyesi 0,05 kabul edilmiştir. Bulgular: Öğrenciler 18-31 yaş grubunda olup, yaş ortalaması 20.57 ± 1.722’dir. %77,5 kadın, %33,9’u 2.sınıfta okumakta olup, %47,3’ü büyükşehirde yaşamaktadır. Öğrencilerin dışa dönüklülük puan ortalaması 3,59±0,79, sorumluluk puan ortalaması 3,76±0,64, geçimlilik/uyumluluk puan ortalaması 4,24±0,49, duygusal tutarsızlık puan ortalaması 2,72±0,72, gelişime açıklık puan ortalaması 3,60±0,63 ve olumsuzluk değerlik puan ortalaması 1,60±0,54’tür. ABBÖ’nde anne ölçeği için toplam puan ortalaması 31,95±3,85, baba ölçeği için toplam puan ortalaması 32,16±4,16’dır. Sonuçlar: Çalışmamızda öğrencilerin anne babaya bağlanma biçimleri ile kişilik özellikleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. -------------------- SUMMARY Purpose: This study was carried out to determine a relation between attachment styles of the nursing students to their parents and their personality traits. Materials and Methods: This study that is descriptive and searches relation was carried out in a nursing faculty of a state university in İstanbul. The data of the study was collected by using Personal Information Form (PIF), Development of Basic Personality Traits Inventory (BPTI) and Parental Bonding Instrument (PBI). 24 surveys that were found to be deviating were excluded from the data, and the study was carried out 298 people. In the analysis of data, descriptive statistics are initially given and then Kruskal-Wallis Tests, Independent Samples Test and Spearmans Correlation Analyses were applied to analyze the data. IBM SPSS v20 was used for analysis and significance level was accepted as 0.05. Findings: The age range of the students is 18 -31 and the average age is 20.57 ± 1.722. 77.5% of the participants are female, 33.9% is second year of the university, and 47.3% live in big cities. The mean extraversion score of the students is 3.59±0.79, the mean responsibility score is 3.76±0.64, the mean compatibleness score is 4.24±0.49, the mean emotional inconsistency score is 2.72±0.72, the mean openness for improvement score is 3.60±0.63 and the mean negative valence score is 1.60±0.54. In Parental Bonding Instrument, the mean total score for mother scale is 31.95±3.85 while the mean total score for father scale is 32.16±4.16. Results: In the study, there is a statistically significant relations between the students’ attachment styles to parents and their personality traits.