Türkiye'de özengen müzik eğitiminde uluslararası sertifikalı müzik eğitimi programlarının işlevinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANSU OKTAY

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

TÜRKİYE’DE ÖZENGEN MÜZİK EĞİTİMİNDE ULUSLARARASI SERTİFİKALI MÜZİK EĞİTİMİ PROGRAMLARININ İŞLEVİNİN İNCELENMESİ Bu araştırma, Türkiye’de özengen müzik eğitiminde önemli bir yer alan uluslararası sertifika ve sınav programlarının ülkemizdeki işleyişini, bu programlarda rol oynayan özel ve tüzel kişilerin programlarda yer alma amaçlarını ortaya koymaya çalışmıştır. Araştırma, uluslararası sertifika ve sınav programlarının uygulamadaki durumunu ortaya koymayı amaçladığı için tarama yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından oluşturulan öğrenci, öğretmen, veli ve yöneticiler için dört farklı anket ve bu sınavların Türkiye’deki dağıtıcı kurumlarının yöneticileriyle yapılan görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın evrenini Türkiye’de uygulanmakta olan uluslararası sertifika programlarına katılan öğrenciler, veliler, öğretmenler ve yöneticiler, örneklemini ise İstanbul ilindeki Türkiye’de uygulanmakta olan uluslararası sertifika programlarına katılan, farklı kurs merkezlerinde eğitim almakta olan 117 öğrenci, 71 öğrenci velisi, bu sınavlara öğrenci hazırlayan 9 müzik eğitmeni ve bu sınavları kurumlarında uygulamakta olan 7 müzik kursu yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda elde edilen bilgiler istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. Öğrenci, öğretmen, kurs yöneticisi ve velilerden toplanan verilerden elde edilen bulgular, frekans (f) ve yüzdeler (%) ile açıklanmıştır. Görüşler arasındaki ilişkiler Ki-kare testi ile incelenmiş, anlamlı ilişki bulunduğu durumda hangi gruplar arasında fark olduğunu bulmaya yönelik artık analizi (residuals analysis) uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, uluslararası müzik sınavlarına katılan öğrencilerin ve velilerin büyük çoğunluğu bu eğitimleri hobi eğitiminden farklı bir yönde görmemektedir. Sertifikaları ise daha çok olası yurt dışı eğitimi sırasında burs imkanı elde etmede kullanabilmek için istedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir taraftan eğitmenlerin bu programlara katılan öğrencilerin aldıkları müzik eğitimini, sertifika programlarına katılmayan diğer öğrencilere göre daha fazla ciddiye aldıklarını ve bunun da öğrencilerin çalışma disiplinlerine yansıdığını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Yöneticilerin ise bu programların kurs merkezi seçiminde etkili olduğu düşüncesi, durumun ticari boyutu olabileceği gerçeğine ışık tutmaktadır. Anahtar kelimeler: Özengen müzik eğitimi, Uluslararası müzik sertifika programları, Çalgı eğitimi ABSTRACT THE INVESTIGATION OF THE FUNCTION OF INTERNATIONAL CERTIFIED MUSIC EDUCATION PROGRAMS IN TURKISH NON-PROFESSIONAL MUSIC EDUCATION This research has tried to reveal the purpose of international certification and examination programs, which are an important part in the education of music in Turkey, and the involvement of private and legal persons playing a role in these programs. The research was conducted by screening as it aims to establish the status of the international certification and examination programs in practice. The data were obtained through four different surveys for the students, teachers, parents and administrators created by the researcher and interviews with the managers of the distributor institutions in Turkey. The universe of the research is students, parents, teachers and managers participate in the international certification programs being implemented in Turkey. The sample of the study is, 117 students who receive training in different courses, 71 parents of students, 9 teachers who prepare students for this exams and 7 music school administrator who apply for these exams institutions in the center of Istanbul. The results obtained from the research were analyzed with statistical methods. Findings from data collected from students, teachers, course managers and parents are explained by frequency (f) and percentages (%). According to the results obtained from the research, the majority of the students and the parents who participated in the international music exams do not take these trainings more seriously than the hobby trainings. Most of the time, certificates have been aimed in order to obtain scholarships to study abroad. On the other hand, trainers think that the students who participate in these programs are taking their music education more seriously than those who don't. The fact that these programs are an effective part in selecting the course center indicate the managers' use of these courses for commercial purposes. Key Words: Music education for non-professionals, International examination boards for music, Instrument education.