Tüketici satın alma davranışına etki eden yaşam tarzı faktörleri ile otomobillerin hazsal ve faydacı özelliklerinin tercihi arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SABAHATTİN ÇELİK

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

Yaşam tarzı, tüketici satın alma davranışına etki eden en önemli faktörlerden biridir. Tüketici tercihleri yaşam tarzlarına ve ürünlerin hazsal (hedonic) ve faydacı (utilitarian) özelliklerine göre yönlendirilmektedir. Hazsal ürünler daha çok deneyimsel tüketim haz ve eğlence sağlarlarken; faydacı ürünler temelde yararlı ve fonksiyonel ürünlerdir. Tüketicilerin otomobil markaları arasındaki tercihleri hazsal nitelikler kadar (örneğin, sportif dizayn, sağlamlık, konfor vs.) faydacı özelliklere de (örneğin, estetik olma, prestij sağlama vs.) yönelmektedir. Tüketicilerin ürün tercihlerini anlayabilmek için, ürünlerin hazsal ve faydacı boyutlarının incelenmesi oldukça önemlidir. Tez çalışmasının temel amacı, ürünlerin hazsal ve faydacı yapısını açıklamaya çalışmaktır. Konuyla ilgili literatürde yer alan çalışmalarda kullanılan ölçeklerden ve grup görüşmesi aracılığıyla elde edilen değişkenlerden yararlanılarak tüketici yaşam tarzlarına göre otomobillerin hazsal ve faydacı özelliklerinin tercihine yönelik bilgi ve bulgulara ulaşılmaya çalışılmış ve araştırma hipotezleri test edilmiştir. ABSTRACT Life style is one of the leading factors effecting consumer's buying desicion.Consumers' preferences are being engineered according to their life styles and products' hedonic and utilitarian specifications. While hedonic products provide experiential consumption, pleasure and excitement, utilitarian ones are generally beneficial and functional products. Consumer preferences on automobiles are effected by either hedonic parameters (ie. aesthetic look, prestige, etc) or utilitarian ones like Sportive design, robustness, comfort. Exploration of products' hedonic and utilitarian aspects is required to uncover the consumer preference criterias. Main pupose of the this study is towards explaining products' hedonic and utilitarian aspects. Throughout this study an scientific effort has been made to derive findings and to test research hypothesis towards the consumers' preferences over automobiles' specifications depending on owners' life styles through examination and compilation of existing literature, scales used in similar studies and variables obtained in focus group studies.