İnternet ortamında haber içeriğine ulaşmada kullanılan yöntemlerin analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazmi Ekin Vural

Danışman: CEM SEFA SÜTCÜ

Özet:

Kitle iletişim araçlarının değişmesine yol açan teknolojik gelişmeler iletişim yöntemlerimizi de kökten değiştirmiştir. Değişime uğrayan yeni iletişim ortamlarının, geleneksel medyadan en belirgin farkı, etkileşim yoluyla iletişim kavramını tek yönlülükten kurtarması ve bireylerin de kendi görüşlerini ve fikirlerini açıklamasına olanak sağlayarak, onların özgürlük alanlarını genişletmiş olma düşüncesidir. Göreceli olarak genişleyen özgürlük alanı aynı zamanda bireyler için tercih ortamı yaratarak, internet ortamında habere ulaşma yöntemlerimizi de etkilemiş ve bizlere habere farklı kaynaklardan ve araçlardan ulaşma Şansı vermiştir. Böylelikle geleneksel kitle iletişim araçlarının tek yönlü olan iletişimine bir alternatif olan internet ortamındaki haber içerikleri, iki yönlü iletişim sağlayarak ve bireylerin haber alma yöntemlerini çeşitli uygulamalarla kişiselleşirmesine olanak tanıyarak, kendi gündemlerini belirlemeyebilmesi için bir fırsat yaratmıştır. Bu amaçla bireylerin internet ortamındaki habere ulaşım yöntemlerine ait kullanıcı davranışlarını belirlemek için bir anket araştırması yapılmış ve sonuçları incelenerek değerlendirilmiştir. Bir ay süre ile sanal ortamda yapılan anket çalışmasına 760 kişi katılmıştır. 47 sorudan oluşan anket çalışması üzerinde yapılan faktör analizi sonrasında davranış ölçeği, 8 faktör ve 28 soru olacak Şekilde sadeleştirilmiştir. Ankette demografik olarak yaş, cinsiyet ve eğitim seviyesi değişkenlerinin tanımlanmasında isimsel ölçek ve internet ortamında haber içeriğine ulaşma davranışlarını ölçmek için de aralıklı ölçeklerden olan 5‟li likert tipi ölçek kullanılmıştır. ABSTRACT In this study analyzing new communication methods through the web that individuals use while receiving news is aimed. Technological improvements all around the world made our way of communication and mass communication go through radical changes. The most significant difference between new communication style and conventional media is the mentality of extantion of the possibility for individuals to be able to reflect their own opinions and debunk one-way communication through interaction feature. Relatively expanded free space , at the same time, creates choice environment, effects the methods to reach to information on the internet and gives us chance to follow the news from different sources and mediums. Thus content of information on the web as an alternative to one-way communication of conventional media provides two-way communication ,gives individuals opportunity to personalize information receiving methods with various applications and enables people to determinate their own agendas. With this object in mind a research is made to analyze individuals attitudes towards their information receiving methods on the web and results are analyzed. For a period of one month, 760 people participated in the online survey that is made up of 47 questions. Results of factor analysis, the behavior scale included 28 questions and 8 factors. Choice questions used for defining the demographic questions that is including age, gender and education levels and five-point Likert scale were used to define the behavior of accessing to news content on the internet.