Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimi öz-yeterliliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TANER ŞAHİN

Danışman: AHMET KATILMIŞ

Özet:

Bu çalışma, Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimi Öz-Yeterliliklerini incelemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemden (mixed method) yararlanılmıştır. Bu çalışma Ü1, Ü2, Ü3, Ü4, Ü5, Ü6 ve Ü7 üniversiteleri eğitim fakülteleri 4. Sınıf sosyal bilgiler öğretmen adayları ile yürütülmüştür. Araştırmada nicel veriler “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise, “Değerler Eğitimi Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistikî süreçler takip edilmiştir. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının faktörlere göre öz-yeterlik düzeylerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesinde aritmetik ortalama ( ) ve standart sapma (Ss) kullanılmıştır. Ayrıca öz-yeterlik düzeylerinin bağımsız değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarından görüşme yolu ile elde edilen veriler ise nitel araştırma veri analizi yöntemlerinden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen sonuçlar şunlardır: Sosyal Bilgiler öğretmen adayları hem Değerler Eğitimi Öz-Yeterlilik Ölçeği genelinden hem de ölçek alt boyutlarından genel olarak yüksek öz-yeterliğe sahip olduğu belirlenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Değerler Eğitimi Öz-Yeterlilik” düzeyleri cinsiyete, mezun olunan lise türüne, baba ve anne eğitim durumuna, değerler eğitimi ile ilgili herhangi bir seminer/toplantıya katılma durumuna, Sosyal bilgiler değerler eğitimi için en uygun derstir, tercihlerine, üniversitede değerler eğitimi ile ilgili ders alma durumlarına ve Üniversiteye başlamadan önce yaşadıkları yerleşim birimine göre anlamlı farklılaşmamaktadır. Fakat Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öz-yeterlilik düzeylerinin öğrenim gördükleri üniversiteye göre anlamlı farklılaşmaktadır. Araştırmanın nitel verilerinden elde edilen sonuçlar şunlardır: Görüşme bulgularına göre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değer eğitimiyle ilgili görüşleri Sosyal Bilgiler Dersinde Verilmesi Gereken Değerleri Öğrencilere Etkili Bir Biçimde Kazandırabilmeye, Öğrencilerin Temel İnsanî Değerleri Kazanmalarını Sağlayacak Bir Sınıf Ortamını Oluşturabilmeye, Üniversitede Verilen Değerler Eğitimini Yeterli Görmeye, Öğrencilerin İnsanî Değerleri Kazanmalarını Sağlayıcı Etkinlik Geliştirebilmeye ve Uygulayabilmeye ve Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimi Yetkinliğini Artırmak İçin Neler Yapılabileceğine yöneliktir. Görüşmeden elde edilen sonuçların çoğunluğu nicel verilerle ve literatürle paraleldir. Anahtar Kelimeler: Değerler Eğitimi, Öz-Yeterlilik, Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayları. ABSTRACT This study has been conducted to examine the Social Studies prospective teachers' self-efficacy in Values Education. In this research, mixed method in which quantitative and qualitative research methods are employed simultaneously has been utilized. This study has been conducted with 4th grade Social Studies prospective teachers at the Faculties of Education in U 1, U 2, U 3, U 4, U5, U6 and U7 universities. In this study, the quantitative data has been obtained by means of " Social Studies Prospective Teachers' Self-Efficacy Scale in Values Education" and the qualitative data of the study has been obtained through "The Values Education Interview Form". In data analysis, descriptive and predictive statistical procedures have been followed. The arithmetic mean ( ) and standard deviation (Ss) have been implemented in assessing Social Studies Prospective Teachers’ perception of their level of self-efficacy based on factors. Also, a one-way analysis of variance (ANOVA) and unpaired “t test” have been utilized in order to determine whether the levels of self-efficacy differ in terms of the independent variables. The data obtained through the interviews with pre-service teachers has been analyzed by using the descriptive analysis method, which is one of the qualitative research methods. The results of the quantitative data are as follows: Social Studies Prospective Teachers have been determined to have a higher self-efficacy in general compared to both overall Self-Efficacy Scale on Values Education and sub-dimensions of the scale. The levels of Social Studies prospective teachers’ Self-Efficacy on Values Education do not vary with respect to gender, the type of high school graduated, parent’s level of education ,the state of joining any seminar / meeting related to the Values Education, the idea that Social Studies is the most appropriate course for Values Education , preferences, circumstances and taking college courses on values education and their settlements before starting university. However, the level of social studies prospective teachers’ self-efficacy was found to differ according to the university they attend. The results of qualitative research data are as follows: According to data obtained from interviews, social studies prospective teachers’ views on value education is oriented to adding required values in Social Studies Lessons to the students effectively , to constituting a classroom environment that will allow the students to develop the basic human values, to seeing the values enough which are given at the university, to providing and applying an activity for the students to develop the humanitarian values ,and to what can be done to enhance the competence of teachers' values education. The majority of the results obtained from the interview are parallel with quantitative data and the literature. Keywords: Values Education, Self-Efficacy, Social Studies, Social Studies Teacher Candidates.