Yeni iletişim ortamı olarak mobil iletişim teknolojilerinin pazarlama iletişimi etkinliğini arttırmada bağlam temelli kullanımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BARIŞ YAVUZ

Danışman: ERHAN AKYAZI

Özet:

YENİ İLETİŞİM ORTAMI OLARAK MOBİL İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN PAZARLAMA İLETİŞİMİ ETKİNLİĞİNİ ARTTIRMADA BAĞLAM TEMELLİ KULLANIMI Mobil İletişim Teknolojilerinde son yıllarda yaşanan hızlı gelişimler sonucunda birçok iş alanında bu teknolojileri sıklıkla kullanılır olduk. Bu iş alanlarının başında sağlık, eğitim, ulaşım, finans, ticaret ve pazarlama gelmektedir. Her bir dikey kendi alanında farklı verimlilikler sunmakla birlikte bu teknolojilerin pazarlamadaki etkisi sektörel bir değişime de neden olmuştur. Mobil Pazarlama kavramı ile de anılan mobil teknolojilerin pazarlama araçları olarak kullanılması artık firmaların olmazsa olmazı haline gelmiştir. Bu alana yatırım yapmayan işletmeler, kurumlar zamanla rekabette yetersiz kalıp etkisiz hale gelmektedirler. Yatırımlarını yapanlar için ise sundukları mobil pazarlama iletişiminde farklılaşabilmek çok önemli hale gelmiştir. Bu farklılaşmayı sağlayacak verinin de müşterilerin bağlam bilgisi (konum, zaman, yaş, cinsiyet, tercihleri gibi) olduğunu düşündüğümüzden bu çalışmada mobil pazarlama iletişiminde önemli role sahip ve pazarlama mesajının etkinliğini de arttıracağını iddia ettiğimiz bağlamsal mobil pazarlama ele alınmaktadır. Bağlam verisi olarak konum bilgisini yeni bir mobil iletişim kanalı olan Bluetooth 4.0 ve Wi-Fi teknolojisini kullanarak tespit edip kullanıcılara konumuna göre fırsat sunabilen bir akıllı telefon uygulaması geliştirip, bunun kullanımı sonucunda anket ve mülakatlar ile görüşler toplanıp değerlendirmeler yapılmıştır. Bu sonuçlar sektöre mobil pazarlamada bağlam ve yeni mobil teknolojilerin kullanımının ne kadar etkili olacağını göstermek için yardımcı olacaktır. ABSTRACT CONTEXT-BASED USAGE OF MOBILE COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A NEW MEDIA FOR INCREASING THE EFFECTIVENESS OF MARKETING COMMUNICATION Mobile technological developments play significant roles in many areas such as medical, education, commerce, transportation, finance and marketing. Especially with the growing market of smart mobile phones which are in fact much more powerful then many computers, brings a serious dynamic to communication market. On the other site marketing communication now changes its focus to mobile site and it is now more than sure that if companies want to compete in any market they need to touch their customers via mobile. This fact let new mobile tehcnologies use in marketing comunication more often then ever. Mobile marketing basicly focus on messaging customer using SMS, E-Mail, MMS or mobile application. In order to differentiate marketing messages, most valuable way is to use customer data which we call it as context and customize message according to that information. In this dissertation, context based mobile marketing is deeply researched and an applied research study has been conducted to examine the effectiveness of location information as a context in mobile marketing message is analysied.