Dinleme/izleme türlerinin terim ve tasnif bakımından karşılaştırmalı incelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA AYDIN

Danışman: AHMET BENZER

Özet:

Bu araştırmada Türkçe Eğitimi alanındaki akademik kitaplar, tezler ve makaleler incelenerek dinleme/izleme eğitimi alanındaki biçim ve içerik farklarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırmayla dinleme/izleme eğitimi alanında yazılmış olan akademik kaynaklarda dil, anlatım, yorum ve gruplama farklılıklarının olup olmadığı incelenerek benzerlik ve farklılıklar gözler önüne serilmiştir. Nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak düzenlenen ve dinleme/izleme becerisi alanındaki akademik kaynaklardan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılan bu araştırmada “Akademik kaynaklarda dinleme/izleme türlerinin terim ve tasnif bakımından farklılıkları nelerdir?” problemi etrafında aşağıdaki sorulara da cevap aranmıştır. 1. Dinleme eğitimi alan bilgisinin beslendiği kaynaklar nelerdir? 2. Türkçe akademik kaynaklarda dinleme/izleme becerisinin ana/alt başlıkları nelerdir? 3. İngilizce akademik kaynaklarda dinleme/izleme becerisinin ana/alt başlıkları nelerdir? 4. Akademik kaynaklardaki her bir ana/alt başlık arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir? Araştırmanın inceleme nesnelerini Türkçe eğitiminden dinleme/İzleme becerisi ve eğitimi alanında yazılmış akademik kaynaklar (kitaplar, tezler ve makaleler); Türkçe Eğitimi alanında yazılmış kitaplardaki dinleme/izleme bölümlerinin yanı sıra bu kitaplarda referans gösterilen İngilizce kaynakların ulaşılabilenleri oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler analiz edilirken içerik analizi tekniklerinden kategorisel analiz kullanılmıştır. Kategorisel analiz genel manasıyla belli bir mesajın birimlere bölünmesini ve ardından bu birimlerin belli özelliklere uygun olarak sınıflamalar altında gruplandırılmasını ifade eder (Bilgin 2014: 19). Bu bağlamda akademik kaynaklarda dinleme/izleme becerisi sınıflama ve içerik bakımından karşılaştırmalı olarak incelenerek dinleme/izleme becerisi alanındaki akademik kaynaklardaki mevcut sınıflamaların yanında çeşitli sınıflamalar belirlenmiş ve bu sınıflamalar altında Türkçe eğitimindeki dinleme/izleme konusu değerlendirilmiştir. Konu ile alakalı sınıflama ve içerikleri de araştırma içindeki tablolarda gösterilmiştir. Araştırma sürecinde incelenen kaynaklardan elde edilen verilere göre alan yazında dinleme/izleme becerisinin gerek tanımlama gerekse içerik bakımından birbirinden farklı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde çalışmanın sonuç kısmında yeni sınıflama önerileri sunulmuştur. ABSTRACT In this study, it is aimed to identify the form and content differences in the field of listening(monitoring) education by studying academic books, thesis’ and articles in the field of Turkish education. With this study, differences and similarities have been revealed by studying whether academic sources written in the field of listening (monitoring) have narrative, linguistic, interpretive and grouping differences. In this study in which analysis of content has been used in order to evaluate the data that was obtained from the academic sources in the field of listening (monitoring) skills and that was compiled by using the document review as Data Collection Technique In Qualitative Research Method, answers have been sought to the questions below in consideration of “What are the differences in terminology and classification of listening / monitoring types in academic sources?” 1. What are the sources of information on listening training? 2. What are the main / subheadings of listening / monitoring skills in Turkish academic sources? 3. What are the main / subheadings of listening / monitoring skills in English academic sources? 4. What are the similarities and differences between each main / subheading in academic sources? The examination sources of this study are the academic sources written in the field listening (monitoring) skills and training in Turkish education (books, thesis’ and articles); listening (monitoring) parts in the books written in the field of Turkish education and also English sources referred in these books. While analysing the data in the study, the categorical analysis was used as the content analysis technique. The categorical analysis literary means dividing a certain message into units and grouping these units under categories in accordance with their properties (Bilgin 2014:19). In this context, by comparatively studying listening(monitoring) skills in academic sources with regards to classifying and content, various categories have been identified in addition to current categories in academic sources in the field of listening(monitoring) and the subject of listening(monitoring) in Turkish Education has been evaluated in the direction of these categories. Classifying and content categories that are related to the topic have been shown with the charts in the study. According to the data obtained from academic sources during the examination, it was detected that in literature, listening (monitoring) skills have differences in terms of both definition and content. Because of findings, new classifying suggestions have been made in the conclusion part of the study.