Sosyal medya’da çiftkimliklilik


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Filiz Gündüz

Danışman: SEMA ÖZER

Özet:

ÖZ Sosyal medya ağları, son yıllarda internetin en çok kullanılan haberleşme ve eğlence mekanlarından biri olmuştur. Sosyal medyada insanlar, maliyetsiz olarak farklı kullanıcılarla iletişime geçebilmekte ve bilgi paylaşımında bulunmaktadırlar. Hızlı bir şekilde enformasyon akışına imkan veren sosyal medya konvansiyonel medyanın da ilgisini çekmiş ve haber kaynağı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Sosyal medya ağları arasında hızlı iletişim imkanı sunan platformlardan biri Twitter'dır. Twitter'da enformasyon paylaşımının süratli oluşu dezenformasyonun da hızla yayılmasına sebebiyet vermiştir. Twitter her şeyin paylaşılabildiği bir alan olarak gündelik hayatın bir parçası olmuş ve bir alışkanlık halini almışıtr. Kullanıcılar bu alışkanlığı dijital platformda dijital kimlikleriyle sürdürmektedir. Twitter'da kullanıcılar gerçek hayattaki isimleriyle varolabildikleri gibi anonim kimliklerle de paylaşımda bulunabilmektedirler. Bu çalışmada dezenformasyonu ve eğlenceyi bir arada barındıran ve troll olarak adlandırılan kullanıcılar incelenmiştir. Troll kullanıcıların sosyal medyadaki anonim paylaşım alışkanlığı çiftkimliklilik olgusu üzerinden tartışılmıştır. Çalışmada sekiz anonim Twitter kullanıcıyla mülakat yapılarak çevrim içi kimlikler irdelenmiştir. Anahtar Kelimeler: Çiftkimliklilik, Twitter, troll, sosyal medya, dijital kimlik. ABSTRACT Social media web sites are one of places which are used mostly for communication and entertainment recently on internet . People at social media can communicate with different users and share information without expenditure. Social media which allows information flow quickly took conventional media’s attention and is used as news source. One of the platforms which provide fast communicaton opportunity is Twitter. The quick information sharing caused disenformation to spread. Twitter becomes a habit and a part of daily life as a platform where everything can be shared. Users pursue this habit through their digital identities on digital platform. Users in Twitter can exist with their real life names and also with anonymous identities. In this study users who are named as troll and contain both disenformation and entertainment were examined. Troll users’ anonym share rituels in social media was discussed through double identity phenomenon. In the study online identities were analyzed with having interviews with eight anonymous Twitter users. Keywords: Double identity, Twitter, troll, social media, digital identity.