Eğitimde bilişim teknolojileri kabul ve kullanımında ulusal kültürün etkisi : karşılaştırmalı bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Özlem Efiloğlu Kurt

Danışman: ÖZHAN TİNGÖY

Özet:

Anahtar Kelimeler : Ulusal Kültür, Teknoloji Kabul ve Kullanımı, Türkiye, İngiltere EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KABUL VE KULLANIMINDA ULUSAL KÜLTÜRÜN ETKİSİ: KARŞILAŞTIRMALI BİR ARAŞTIRMA Kültür birçok disiplinin ilgi konusu olan, geniş kapsamlı bir olgudur. Kültürün çeşitli sınıflandırmaları yapılmasına rağmen bu çalışmada ulusal kültür analiz düzeyi olarak kabul edilmiş ve ulusal kültürün bilişim teknolojileri kabul ve kullanımına etkisine odaklanılmıştır. Ulusal kültür ile birlikte son dönemde popüler olan konulardan biri ise teknolojinin çok hızlı ve etkin değişiminin sonucu olarak ortaya çıkan yeni teknolojik araçların farklı kültürlerdeki bireylerce kabulüdür. Özellikle eğitim kurumlarında kullanılan teknolojilerin kabul ve kullanımında ulusal kültürün nasıl bir etkiye sahip olduğu bu çalışmanın sorusunu oluşturmaktadır. Bu çerçevede tezin ilk bölümünde bilişim teknolojileri ve eğitimde kullanımı konusu incelenmiş, ikinci kısımda kültür ve ulusal kültür kavramlarına odaklanılmış ve bu kavramlar detaylıca açıklanmıştır. Tezin son bölümünde ise ulusal kültürün eğitimde bilişim teknolojileri kabul ve kullanımında etkisine ilişkin Türkiye ve İngiltere’de yapılan görgül bir araştırmanın bulguları sunulmuştur. Araştırmanın sonuçları iki ulusal kültür arasında çeşitli kriterler bakımından farklılıkların olduğunu ortaya koymuştur. Keywords : National Culture, Technology Acceptance and Usage, Turkey, England ABSTRACT THE EFFECT OF NATIONAL CULTURE ON TECHNOLOGY ACCEPTANCE AND USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION : A CROSS CULTURAL STUDY Culture has very wide scope and has attracted many discipline along the decades. Although it has been examined in very wide scope, in this study, national culture accepted as analyses level and the effect of national culture on educational technology acceptance and usage is focused. Like national culture, acceptance of new technologies by people live in different cultures has been populer with lots of radical improvements in technological instruments. Particularly, the main question in the study is how national culture affect technology acceptance and usage in educational institutions. Accordingly, information technologies and usage of information technologies in education is explained in first chapter while culture and national culture literature is revealed in second chapter. Finally, the effect of national culture on information technologies acceptance and usage in educational institutions is examined through an emprical study completed in two countries; Turkey and England. According the findings of research, the significant differences between two cultures have been exposed.