Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İlknur Karadağlı
Danışman: KAMİLE HAMİLOĞLU
Özet:Bu çalışma aşağıdaki araştırma sorularını cevaplamayı hedeflemektedir: 1. Görev Temelli öğretim Yöntemi’nin İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenmekte olan üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin kelime öğrenimine etkisi var mıdır? 2. İngilizce Okuma derslerinde yürütülen çalışma süresince, Görev Temelli Öğretim Yöntemi kullanılan deney grubu ile öğretmenin merkezde olduğu geleneksel öğretim yöntemi kullanılan kontrol grubu arasında aktif kelime öğrenimi açısından anlamlı bir fark var mıdır? 3. Deney grubu ile kontrol grubu arasında çalışma süresince öğrendikleri yeni kelimelerin iletişimsel kullanımı açısından anlamlı bir farklılık var mıdır? 4. Deney grubu ile kontrol grubu arasında isteklilik ve derse katılım açısından anlamlı bir farklılık var mıdır? 5. Kontrol grubu ve deney grubu arasında okuma dersleriyle ilgili beklentiler açısından bir farklılık var mıdır? 6. Kontrol grubu ve deney grubu arasında beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığına ilişkin düşünceler açısından anlamlı bir farklılık var mıdır? 7. Deney grubundaki öğrencilerin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile ilgili farkındalık düzeylerinde çalışma bittikten sonra anlamlı bir farklılık oluşmuş mudur? Araştırmanın katılımcılarını Yıldız Teknik Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu, Temel İngilizce Bölümü’nde okumakta olan 77 öğrenci oluşturmaktadır. Bunlardan 37’si kontrol, 40’ı deney grubunda bulunmaktadır. Katılımcılar, Anadolu, Süper, Fen, Anadolu Öğretmen ve Özel Lise gibi farklı lise türlerinden mezun olmuşlardır. Yaş aralığı 17–22’dir (N=77; yaş=18, 6). Çalışmanın verisi ön-test, son-test, 2 kısa sınav, açık uçlu anket, grupların kamera çekimleri, iletişimsel yazma görevi ve iletişimsel konuşma görevinden oluşmuştur. Ön-test, son-test ve kısa sınavları analiz etmek amacıyla istatistik programı SPSS 16,0 ile yapılan t-test kullanılmıştır. Açık uçlu anket ve kamera çekimlerinin dökümü nitel veri analizi teknikleri yoluyla kategorize edilmiştir. Yazma görevi 2 farklı öğretmen tarafından kontrol edilmiştir. Son olarak konuşma görevinin dökümü de 2 farklı öğretmen tarafından yapılmış, kontrol edilmiş ve değerlendirilmiştir. Yürütülen çalışma ile Görev Temelli Öğretim Yöntemi’nin katılımcı öğrencilerin kelime öğrenimine anlamlı bir etkisi olacağı savlanmıştır. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin Görev Temelli Öğretim Yöntemi’nde kullanılan tekniklerle ilgili farkındalık düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilere kıyasla artacağı beklenmiştir. Aynı şekilde deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre, kelimeleri hem yazılı hem sözlü iletişimde daha kolay ve etkili bir biçimde kullanabilecekleri düşünülmüştür. Bundan başka, Görev Temelli Öğretim Yöntemi’nin isteklilik ve derse katılım açısından deney grubu üzerinde anlamlı bir etkisinin olacağı beklenmiştir. Son olarak, deney grubundaki öğrencilerin okuma derslerine ilişkin beklentilerinin Görev Temelli Öğretim Yöntemi sayesinde karşılandığını düşünecekleri savlanmıştır. Kontrol ve deney grubunun son-test puanlarının karşılaştırılmasının sonucunda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Aynı sonuç 1. kısa sınav için de geçerli olmuştur. Ancak, 2. kısa sınavda gruplar arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Grup içi karşılaştırmalarda öğrencilerin her iki öğretim yönteminden de faydalandıkları ortaya çıkmıştır. Açık uçlu anketin analizi sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin Görev Temelli Öğretim Yöntemi ile ilgili farkındalıklarının çalışmayla birlikte arttığı görülmüştür. Öğrencilerin anketteki diğer sorulara verdiği cevaplarda anketin 4. sorusu hariç, kullanılan yeni yöntemin herhangi bir anlamlı etkisi görülmemiştir. Öğrenilen kelimelerin iletişimsel kullanımı açısından, deney grubundaki öğrencilerin yazma görevinde daha fazla kelimeyi doğru kullandıkları görülmüştür. Konuşma görevi ile ilgili olarak, öğrencilerin hiçbirinin kelimeleri kullanmadığı kaydedilmiştir. Derse katılım ve isteklendirme açısından Görev Temelli Öğretim Yöntemi’nin etkisi açıktır. Son olarak, her iki gruptaki öğrencilerin beklentilerinin benzer olmasına rağmen, deney grubunda daha çok öğrencinin beklentilerine ulaştığı sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Görev, Görev-Temelli Öğretim Yöntemi, Kelime Öğrenimi, Üniversite Hazırlık Sınıflarında İngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ABSTRACT The impact of the Task-Based Instruction on the students’ vocabulary learning in an English as a foreign language context This study aims to find the answers of the following research questions: 1. Is there a significant impact of the Task-Based Instruction on vocabulary learning of university preparation class students of EFL? 2. Is there a significant difference between the academic success of the experimental group who received the Task-Based Instruction and the control group who received the traditional (teacher-oriented) instruction in learning the key vocabulary (active vocabulary) throughout their English reading lessons during the implementation of the study? 3. Is there a significant difference between the experimental group and the control group in terms of the communicative use of the new vocabulary items that they learned during the implementation of the study? 4. Is there a significant difference between the experimental group and the control group in terms of motivation and participation during the implementation of the study? 5. Is there a difference between the control group and the experimental group in terms of their reported expectations related to reading classes? 6. Is there a significant difference between the control group and the experimental group in terms of the fulfilment of their reported expectations? 7. Is there a significant difference on the awareness level of the experimental group related to the Task-Based Instruction after the treatment? 77 students from Yıldız Technical University, School of Foreign Languages, Basic English Department participated in the study. 37 of them comprised the control group and 40 of them were in the experimental group. The participants came from different high school types such as Anatolian, English Medium, Science Medium, Anatolian Teacher Training and Private High Schools. Their age ranged from 17 to 22. (N= 77; (age) = 18, 6) The data for the present study were collected through a written pre-test and a post-test, two quizzes, an open-ended questionnaire, video recordings of the groups, a communicative writing task, and a communicative speaking task. In order to analyze the pre-test, post-test and the quizzes, t-tests were performed by SPSS 16.0. The open-ended questionnaires and the transcriptions of the video recordings were categorised through the qualitative data analysis techniques. The writing task was checked and evaluated by two scorers; finally, the video recordings of the speaking task were transcribed, checked and evaluated by two different scorers. With the study carried out it was expected that the Task-Based Instruction would have had a significant effect on vocabulary learning of the participant students. Moreover, it was estimated that the students in the experimental group would have become more aware of the techniques of the Task-Based oriented Instruction compared to the students in the control group. It was also expected that the students in the experimental group would have used the new vocabulary items in both written and oral communication more easily and effectively compared to the control group. Furthermore, it was thought that the Task-Based Instruction would have had a significant impact on the experimental group in terms of motivation and participation. Finally, it was estimated that the students in the experimental group would think their expectations related to reading classes were met well because of the Task-Based Instruction treatment. The results of the comparison between the post-test scores of the control group and the experimental group indicated no significant difference. The same was true for the scores of Quiz 1. However, there was a significant difference between the groups in Quiz 2. With regard to the comparison within the groups, it was found that the students benefited from both methods. The analysis of the open-ended questionnaires revealed that the students in the experimental group became aware of the Task-Based Instruction along with the study. The answers of the students for the other questions in the questionnaire indicated no significant impact of the method apart from Question 4 in the questionnaire. Regarding the communicative use of the vocabulary learned, the students in the experimental group were found to have used the words more correctly than the students in the control group in the writing task. In terms of the speaking task, the students neither in the control group nor in the experimental group were found to have used the new words. With regard to participation and motivation, the impact of the Task-Based Instruction was visible. Finally, although the students’ expectations were similar in both groups, it was reported that more students in the experimental group reached their expectations throughout the study. Key Words: Task, task-based instruction, vocabulary learning, teaching English as a foreign language at university preparation class