İşbirlikli sorgulamaya dayalı öğrenme ortamının yaratıcı düşünmeye, sorgulayıcı öğrenme becerilerine, Fen ve Teknoloji dersine yönelik tutuma etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERYEM KAPLAN PARSA

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı işbirlikli sorgulamaya dayalı oluşturulan öğrenme ortamlarının öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine, sorgulama becerilerine ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına olan etkisini belirlemektir. Çalışmada “ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen” kullanılmıştır. Çalışma 2012-2013 eğitim öğretim yılında Eskişehir merkezindeki bir devlet okulunun 8. sınıfında öğrenim gören öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada deney ve kontrol grubu olmak üzere 2 grup bulunmaktadır. Deney grubunda (n=24) dersler işbirlikli sorgulamaya dayalı öğrenme ortamında gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda (n=25) ise dersler mevcut fen ve teknoloji programına göre işlenmiştir. mevcut fen ve teknoloji programının uygulandığı öğrenme ortamında gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri Torrance Şekilsel ve Sözel Yaratıcı düşünme testleri, Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı ölçeği, Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum ölçeğiyle toplanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin yaptıkları sunum, deney ve araştırma raporlarının kalitesini değerlendirmek için Sorgulama Becerileri rubriği kullanılmıştır. Veriler t testi ve kovaryans analizi (ANCOVA) ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre deney grubunun yaratıcı düşünme testinin son test puan ortalamaları kontrol grubundan istatiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Deney grubunun sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ve fen dersine yönelik tutum son test puanları kontrol grubunun son test puanlarına göre yüksek olmasına rağmen bu farklılık istatistik olarak anlamlı değildir. Sorgulama becerileri rubriğinin sonuçları diğer nicel sonuçları destekler niteliktedir. Anahtar Kelimeler: Fen eğitimi, işbirlikli sorgulamaya dayalı öğrenme ortamı, yaratıcı düşünme, sorgulayıcı öğrenme becerileri, fen ve teknoloji dersine yönelik tutum. ABSTRACT The aim of this study is to determine the effect of collaborative inquiry-based learning environment on students’ creative thinking, inquiry skills and attitudes towards the lesson in Science and Technology class. In the study, pre-test post- test semi-experimental design with control group has been utilized. The study has been applied to 8th grade students of a public school in Eskişehir, in 2012-2013 education year. There have been 2 groups: experiment group and control group. The lessons have been carried out in a collaborative inquiry-based learning environment in the experiment group (n=24). The lessons have been carried out according to existing the program of science and technology in control group. The data of study has been collected by Torrance Formal and Verbal Creative Thinking Tests, Inquiry Learning Skills Perception Scale and Attitude towards Science and Technology lesson scale. In addition, Inquıry Skills Rubric have been used to evaluate the quality of the presentations, experiments and reports produced by experiment group students. The data has been analyzed with T test and Covarience analysis (ANCOVA). According to the study results, post-test points mean of creative thinking test of experiment group is statistically higher than control group. Although post-test points of inquiry learning skills perception and attitude towards science lesson of experiment group has been higher than control group’s, this difference is not prominent. The results of inquiry skills rubric has been supporting other quantitative outcomes. Key Words: Science education, collaborative inquiry-based learning environment, creative thinking, inquiry learning skills, attitude towards Science and Technology lesson.