Bireysel ve takım sporu yapan üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HANDE AYANCI

Danışman: Turgay Biçer

Özet:

Bu araştırma, spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin yaptıkları bireysel ve takım sporuna göre iletişim becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan ikisi vakıf, ikisi devlet olmak üzere toplam dört üniversite oluşturmaktadır. Öğrencilerden 142 kadın, 261 erkek ve bunların 106 tanesi birinci sınıf, 131 tanesi ikinci sınıf, 48 tanesi üçüncü sınıf, 118 tanesi dördüncü sınıf olmak üzere toplamda 403 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin kişisel özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen "Kişisel Bilgi Formu", iletişim becerilerini belirlemek için ilk olarak Balcı (1996) tarafından geliştirilen ve son hali Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından verilen "İletişim Becerileri Envanteri" ve son olarak problem çözme becerilerini belirlemek için Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye uyarlaması Şahin ve Heppner (1993) tarafından yapılan "Problem Çözme Envanteri" kullanılmıştır. Araştırmanın veri analizleri yapılırken ilk olarak normallik testi yapılmış ve çıkan sonuç doğrultusunda non-parametrik testler uygulanmıştır. Sınıf değişkenine göre uygulanan Mann-Whitney U testinde bireysel ve takım sporu yapan üçüncü sınıf öğrencilerin duygusal iletişim ve davranışsal iletişim alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre bireysel spor yapan üçüncü sınıf öğrencilerinin duygusal ve davranışsal iletişim değerleri, takım sporu yapanlardan daha yüksektir. Yine sınıf değişkenine göre yapılan Mann-Whitney U testinde ikinci sınıflarda problem çözme alt boyutu olan düşünen yaklaşım ile planlı yaklaşımda anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Buna göre takım sporu yapan ikinci sınıf öğrencilerinin, bireysel spor yapan öğrencilere göre düşünen ve planlı yaklaşımda daha yüksek sonuçlar vermiştir.