Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEDA BAYRAKLI
Danışman: Mehtap Yıldırım
Özet:
Bu araştırmada, Türkiye’de 2008-2018 yılları arasında yayınlanan fen bilimleri
eğitimi alanındaki deneysel araştırma ile yapılmış tezlerin bir analizi yapılarak, ülke
profilinin çıkartılması ve ana hatlarıyla sınıflandırılarak kapsamlı ve bütüncül bir şekilde
ortaya koymaktır. Böylece bu çalışmanın, araştırmacılara alanlarının tarihsel gelişimi, bu
alanlardaki güncel durumlar ve eğilimlerin neler olduğu konusunda, eksiklerin ve yapılan
tekrarların fark edilmesi açısından bütünsel ele alınmasında yardımcı olması
beklenmektedir.
Araştırmanın örneklemini, Türkiye’de fen eğitimi alanında deneysel modellerin
kullanıldığı 2008-2018 yılları arasında yazılmış olan 344 yüksek lisans tezi
oluşturmaktadır. Araştırmada, Microsoft Excel ortamında yüksek lisans tez inceleme
formu hazırlanmıştır. Tüm erişime açık ve ulaşılabilir tezler incelemeye tabi tutulmuştur.
Bu tezler yazıldıkları yıl, üniversite, çalışma yapılan enstitü, danışman unvanı, çalışılan
konu alanları, çalışılan alt konu alanları, bilimsel araştırma yaklaşımları, deneysel
araştırma desenleri, deneysel desen modelleri, örneklem düzeyleri, örneklem seçilim
yöntemleri, örneklem büyüklükleri, normallik testi uygulanma, veri analiz teknikleri,
kontrol grubunda kullanılan yöntemleri, bağımlı değişkenler, bağımsız değişkenler,
bağımlı değişkene göre sonuçlarının dağılımı açısından incelenmiştir. Araştırma
kapsamında YÖK (Ulusal Tez Merkezi) veri tabanından indirilen tezlerden elde edilen
veriler, kategorilere göre frekans ve yüzde değerleri açısından değerlendirilmiştir.
Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Nitel
araştırma yöntemlerinden betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada, deneysel çalışılmış yüksek lisans tezlerinden elde edilen sonuçlar;
• En fazla deneysel çalışma yapılan yılın 2018 yılı olduğu,
• En çok çalışma yapan üniversitenin Selçuk Üniversitesi olduğu,
• En sık çalışılan odak noktasının bilgisayar destekli öğretim olduğu,
• En sık çalışılan öğrenme alanının fiziksel olaylar olduğu,
• Tezlerde en sık çalışılan alt öğrenme alanın ‘Vücudumuzdaki Sistemler’
olduğu, En çok kullanılan deneysel desenin yarı deney desen olduğu,
• En sık çalışılan deneysel desenin öntest-son test kontrol gruplu deneysel
desen olduğu,
• En çok nicel çalışma yapıldığı ve en sık çalışılan örneklem düzeyinin 31-
60 arasında olduğu,
• Kontrol grubunda tercih edilen yöntemin geleneksel yaklaşım olduğu,
• En çok çalışılan bağımlı değişkenin başarı olduğu,
• En çok çalışılan bağımsız değişkenin işbirlikli öğrenme yöntemi olduğu
göstermiştir.
Ayrıca;
• İşbirlikli öğrenme yönteminin kontrol grubunda uygulanan
yapılandırmacı yaklaşıma göre başarıyı arttırdığı fakat kalıcılıkta anlamlı
bir farklılık yaratmadığı,
• Çoğunlukla analiz kısımlarında normallik testinin ve örneklem seçilim
yönteminin belirtilmediği tespit edilmiştir.
Bu bulguların alan araştırmalarına ışık tutacağı düşünülmektedir.