İnternet haberciliğinde magazinleşme olgusu cnnturk.com.tr ve trthaber.com.tr sitelerinin karşılaştırmalı analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHAMMED ŞİMŞEK

Danışman: AYŞE BİLGE GÜRSOY

Özet:

Son yüzyılda hızla artan teknolojik gelişmeler beraberinde kitle iletişimde bilgisayar tabanlı yeni mecralar açtı. Özellikle internet adını verdiğimiz sanal ortam tüm dünyayı bir ağ gibi örerek kıtaları, ülkeleri, şehirleri birbirine bağlarken bireylere tüm zamanların en etkileşimli iletişim ortamını sağladı. Sanayi devrimi ve hızla gelişen teknolojik gelişmelerle dolu 19. yüzyılın ardından bilgi çağı adı verilen 20. yüzyılda yazılı medyanın yerini görsel medya aldı. 21. yüzyılda ise yazılı, görsel ve işitsel tüm medya içeriklerini de içine alan sanal ortam internet eliyle inşa edilirken yeni medya ve sosyal ağlar gündelik hayatın merkezinde yer almaya başladı. Yeni medya, yaşadığı evreden haberdar olma isteği içindeki insanoğlunun bilgi, haber ya da enformasyona olan talebini doyurmaktan öte bilgiye olan açlığını daha da artırdı. Zira yayıncılığın günden güne form değiştirdiği süreçte sermayelerin kurduğu yayın kuruluşlarının kar güdüsü hiçbir zaman değişmedi. İnsanoğlundaki merak duygusunu, magazin sosuna bulanan bilgiyle kışkırtan anlayış, özellikle kendini habercilik sahasında gösterdi. Bu çalışmada magazinin temel habercilik kurallarına etkisi ve oradan toplumsal yapıya etkileri irdelendi. TRTHABER.COM.TR ve CNNTURK.COM.TR gibi biri kamu diğeri özel yayıncılık sektöründeki iki ayrı internet haber sitelerinde yer alan haberlerin içerik ve söylem analizleri karşılaştırılarak somut veriler ışığında haberin magazinleşme olgusu ele alındı. Anahtar Kelimeler: Haber, İnternet, Yeni medya, Magazinleşme, Kitle iletişim THE TABLOİDİSATİON İN THE İNTERNET MEDİA: COMPARİSON BETWEEN TRTHABER.COM.TR AND CNNTÜRK.COM.TR ABSTRACT Technological advancement in the last century has opened up new computer-based channels in mass communication. In particular, the virtual platform we call as ‘the internet’ reticulated the world and connected continents, countries and cities, as well as providing the most interactive communication that there is. After the 19th century, which was dominated by industrial revolution and advanced technology, new media and social network took the center stage in daily life in the 20th century, which is called the information age. In the 21st century, the Internet built the virtual platforms – which included all kinds of media outlets including visual and audial ones as well. The new media, instead of satisfying the people’s need to be aware of the world they are living in, made them even hungrier about it. Likewise, during this process where publishing changed forms day-by-day, the publishing companies’ motive to profit never decreased. The understanding of fermenting the sense of wonder in human kind by including tabloid, showed itself in the field of internet journalism as well. This study aims to examine the effects of tabloids to rules of journalism and social structuring. The study discussed the news published in TRTHABER.COM.TR – a website in public publishing sector – and CNNTURK.COM.TR – a website in private publishing sector – and the fact of tabloidization of the news, within the scope of comparing the content and the discourse in the news in the websites. Key Words: News, Internet, New media, tabloidization, Mass Communication Key Words: News, Internet, New media, tabloidization, Mass Communication