İlk ve orta öğretim coğrafya derslerinde harita ve grafiklerin kullanımı ve analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Emin Keke

Danışman: RAMAZAN ÖZEY

Özet:

Bu çalışmadaki amaç; hem eğitim hem de günlük hayatın önemli konularından olan harita, grafik kullanımının ilköğretim ve ortaöğretim okullarındaki durumlarını inceleyip, sonuçlar ortaya koymak ve sorunlara karşı çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmanın başında öncelikle bu araştırmanın amacı ortaya konularak, bilgi toplamak için metotlar belirlenmiş ve daha önce yapılan çalışmalar incelenmiştir. Birinci bölümde araştırma modeli, evren, örneklem, veri toplama araçları, verilerin toplanması ve analizinde kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde coğrafyanın tanımı ve önemi üzerinde durulmuş sonra, coğrafya öğretiminin amaçlan, metotları, ilkeleri, coğrafya öğretiminde kullanılan başta harita ve grafikler olmak üzere diğer araç-gereçler ile coğrafya öğretiminin sorunları hakkında bilgi verilmiştir. Üçüncü bölümde haritaların tarihi gelişimi ortaya konulmuş ve ilk haritalardan günüme gelinceye kadar geçirdiği evreler incelenmiştir. Dördüncü bölümde harita ve grafiklerin coğrafya derslerinde kullanılmasının üzerinde durulmuştur. Bu amaçla ilköğretim ve ortaöğretimde okutulan coğrafya derslerinde kullanılan kitaplar ve bu kitaplardaki haritalar ve grafikler incelenmiştir Beşinci bölümde, Amerika Birleşik Devletleri, Yunanistan ve İran'ın coğrafya ders kitaplarından örneklerle o ülkelerin coğrafya dersi durumları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Altıncı bölümde ilköğretim ve ortaöğretim coğrafya derslerinde harita ve grafiklerin kullanımına ilişkin öğrenci ve öğretmen yaklaşımları belirlenip karşılaşılan sorunlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Yedinci bölümde, okullarımızda ilköğretim ve ortaöğretim coğrafya derslerinde harita - grafik kullanımında karşılaşılan sorunlar ortaya konup bunlara karşı çözüm yolları aranmıştır. Sekizinci bölümde, bu aşamaya kadar ortaya çıkarılmış olan sonuçlar değerlendirilip ilköğretim ve ortaöğretim coğrafya derslerinde harita - grafik kullanımında karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları ile coğrafya eğitiminin daha iyi yapılabilmesi ve bu eğitimdeki harita ve grafiklerin daha verimli hale getirilmesi için bazı öneriler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu öneriler; uygulamaya ve bundan sonra yapılacak araştırmalara yöneliktir. Araştırmanın sonuna ise bibliyografya, özgeçmiş ve fotoğraflar ilave edilmiştir. SUMMARY The aim of this work is to investigate the situation of the use of maps and graphics, which is an important subject of both our training and our daily lives , at primary and secondary schools and is to offer solutions for problems after deducing the results . The aim of this research is made clear at the beginning and then methods are determined to obtain information and the previous researches are investigated. In the first section , information on the model of the research, samples, means for data collecting, statistical methods used in collecting and analyzing the data are supplied. In the second section, the definition of geography and its importance are stated. After that, information on the aim of geograpy education, its methods, its principles, maps and graphics as well as the other means and material used in geography education are explained. The problems concerning geography education is mentioned. In the third section, the historical development of maps is described and the phases of development of maps from the first maps to present day is examined. In the fourth section, the use of maps and graphics in geography lessons is emphasized. For this reason the geograhy books studied in primary and secondary schools and the maps, graphics in these books are examined. In the fifth section, it is tried to make clear the position of geography education in USA, Greece and Iran through samples from the geography books studied in these countries. In the sixth section, the approach of the students and teachers concerning the use of maps and graphics in geography lessons of primary and secondary schools is emphasized and the problems faced are tried to be determined. In the seventh section, the problems met in geography lessons related to using maps and graphics in our primary and secondary schools are stated; and their solutions are tried to find out. In the eightieth section, the results found out until this level are evaluated. The problems met in map and graphic use in geography lessons at the primary and the secondary schools and their solutions are explained. Some ways concerning raising the geography education to a better level and using the map and graphics more productively are suggested. These suggestions are directed towards the present application and the future researches. The bibliography, currriculum vitae and photographs are attached at the end of the research.