Orta öğretimde öğrenci veli öğretmen bağlamında eğitim ve öğretime dair algı farklılıkları ve yanılgılar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÇAĞLAYAN BABACAN

Danışman: HEDİYETULLAH AYDENİZ

Özet:

Tarafların birden fazla olduğu bir organizasyonda karşılıklı bağımlılıklar ve ilişkiler bir zorunluluktur. Bir organizasyon, resmi ya da özel fark etmeksizin, uzun dönemli ve istikrarlı ilişkiler geliştirip etkinliğini artırmak istiyorlarsa bu karşılıklı bağımlılığı yönetmek zorundadır. Eğitim uzun dönemli, öğrenci, veli ve öğretmenden oluşan tarafların karşılıklı bağımlılığıyla yürütülen bir faaliyettir. Uzun dönemli bu bağımlı ilişkilerin mutlaka belli periyotlarla gözden geçirilmesi gerekir; tezin amaçlarından biri budur. Öğrenci, veli, öğretmen eğitim faaliyetlerinde paylaşılan rollerdir. Bütün sosyal roller gibi bu rollerde kişilerin eylemlerine yön verir ve karşılıklı ilişkilerin olduğu diğer rollerle birleşerek öngörülebilir sonuçlar doğurur. Eğitime dair kavramların öğrenci, veli, öğretmen rollerini paylaşan bu kişilerce aynı şekilde algılanmadığı, bu algı farklılıkları ve algı yanılgılarının nedenleri üzerinde taraflar arasında bilgi paylaşılmadığı, kişilere özgü bu algı farklılıkların diğer kişilerce bilinmediği düşünülmektedir. Bu tezin bir diğer ve asıl amacıdır. Eğitim faaliyetlerinde açıklık, güven ve anlayışın oluşturulması; eğitimin tarafları arasında işbirliği, elbirliği ve koordinasyonun sağlanması için bu algı farklılıkları ve yanılgıların incelenmesi gereği duyulmuştur. İletişim olmadan çatışma gerçekleşmez. İletişim hem çatışmayı yaratabilir hem çatışmayı azaltabilir. Başka birinin bakış açısına duyarlılık gösterilmediği sürece, kişi kendi bakış açısını en akılcı bakış açısı olarak görür. Kişilerin algılarındaki farklılık ve yanılgıları belirlemek amacıyla Kartal 50. Yıl General Refet Bele Orta Okulu’nda 2014-2015 eğitim öğretim yılına ait 79 veli, 65 öğrenci ve 67 öğretmenin katıldığı araştırmada, eğitime dair seçilen kavramlar, araştırma için hazırlanan 11 soruluk ankete yerleştirilmiştir. İki bölümden oluşan çalışmanın birinci bölümde algı kavramı, algının özelikleri gibi kavramlar açıklanmış ve diğer alanlarla ilişkileri belirtilmiştir. Ayrıca bu bölümde araştırmanın sonuçlarının tartışılacağı kuramlar açıklanmıştır. Kuramsal olarak algı farklık ve yanılgılarının kaynakları anlatılmıştır. İkinci bölümde araştırmanın yöntem ve tekniği tanıtmanın yanında araştırmadan elde edilen bulguların analizi yer almıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular spss 22.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada kullanılan anket sorularına katılımcıların verdiği yanıtlara Chi- Squre ve Kruskal Wallis analizi yapılmış algı farklılık ve yanılgılarına dair seçilen kuramlarla yorumlanacak kadar anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: algı, algıda farklılıklar, algı yanılgıları, eğitim, yükleme, pozitif yanılsamalar ABSTRACT Interdependence and relations are neccessities for an organization that has more than one side. If an organization, no matter it is formal or private, wants to develop a long term and stable relation it has to manage this interdependence. Education is an activity which is applied by a long term interdependence that is created by students, parents and teachers. The long term dependent realitionshiphas to be revisedat certain points. This is one of the goals of this thesis. Being a student, parent, teacher are the roles that are shared in training activities. Like all the social roles, these roles lead one’s actions and uniting with the other roles including mutual relationships cause results that are anticipated. The concepts related to education concepts are not perceived similiary by those people who shares the role of students, parents and teachers and information is not shared among these people because of the differences and the errors of the perceptions. Moreover, it is thought that perception differences particular to the people are not known by the others and which shows the main goal of this thesis. To form openness, trust and understanding in training activities neccessitates examining these perception differences and errors to provide cooparation and coordination among training parties. Without communication, conflict can not be substantiated. Communication not only creates conflict but also it lessens. As one not show sensitiveness for other’s point of view, one can see his may see his most rationalist. With the purpose of to determine one’s perception differences and errors; in the research belonged to 2014-2015 Academic Year at Kartal General Refet Bele Secondary School with the attending of 79 parents, 67 teachers and 65 students, the chosen concepts related to education are placed in an 11 question survey which is prepared for the research. In the first chapter of the study; concept of perception and the concepts such as concept features are explained and the relations with the other fields are indicated. Also, in this chapter the theories in which the research results will be discussed are explained. Theoratically,the source of perception difference and errors are explained . In the second chapter; besides the research’s method end technique; the analiysis of the findings that are obtained from the research are analyzed by the statistic 22.0 programme. The answer given by the participents Chi Square and Kruskal Wallis analysis are appiled to the survey questions used in the study. And meaningfull results that can be interpared by the chosen theories relating to perception differences and errors are reached. Key Words : perception, perception differences, perception errors, education, attribution, possitive illusion