ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARI VE DUYARLI SEVGİLERİ İLE SİBER ZORBALIK VE SİBER MAĞDURİYETLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZHAN ÇETİN

Danışman: Ayşin Satan

Özet:

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK İYİ OLUŞLARI VE DUYARLI SEVGİLERİ İLE SİBER ZORBALIK VE SİBER MAĞDURİYETLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmada; üniversite öğrencilerinde psikolojik iyi oluş ve duyarlı sevginin, siber zorbalık ve siber mağduriyetle ilişkisinin nasıl olduğu tespit edilmek istenmiştir. Araştırmada ayrıca siber zorbalık, siber mağduriyet, duyarlı sevgi ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, günlük internette kalma süresi ve sosyal ağ hesap sayısı değişkenleriyle ilişkisinin de ortaya konulması hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklem grubu; Balıkesir Üniversitesi’nin 5 ayrı fakültesinin, 11 farklı bölümünde öğrenim görmekte olan lisans öğrencilerinden oluşturulmuştur. Çalışmaya toplam 449 lisans öğrencisi katılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmış ve yapılan istatistiklerde .05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelli bir araştırma olup, veri toplama araçları olarak kullanılan ölçeklerle gerekli veriler toplanmıştır. Bu verilerin analizi ile öğrencilerin halihazırdaki siber zorbalık, siber mağduriyet, duyarlı sevgi, psikolojik iyi oluş düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişki ortaya konulmuş ve üniversite öğrencilerinin siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeylerinin, sahip oldukları duyarlı sevgi ve psikolojik iyi oluş düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Çalışmada veri toplama araçları olarak; Çetin, Yaman ve Peker (2011) tarafından geliştirilen Siber Mağduriyet ve Zorbalık Ölçeği, Akın ve Eker (2012) tarafından uyarlanan Duyarlı Sevgi Ölçeği, Akın v.d. (2012) tarafından uyarlanan Psikolojik İyi Olma Ölçekleri Kısa Formu (PİOÖ-42) ve bu çalışmanın araştırmacısı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu (2017) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuca göre, üniversite öğrencilerinin duyarlı sevgileri ile siber zorbalık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları ile hem siber zorbalık hem de siber mağduriyet düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Sanal dünyada gerçekleşen zorbalık ve mağduriyetin önlenmesinde, gerçek dünyaya ilişkin farklı olumlu etmenlerin incelenmesinin ve sanal dünyanın kendi gerçekliğinin anlaşılmasının katkı sağlayacağı düşünülmektedir. -------------------- THE INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CYBER BULLYING AND CYBER VICTIMIZATION WITH PSYCHOLOGICAL WELL-BEİNG AND COMPASSIONATE LOVE OF THE UNIVERSITY STUDENTS In this study, the relationship between cyber bullying and cyber victimization with psychological well-being and compassionate love was researched among university students. Also in this research, the relation of cyber-bullying, cyber-victimization, compassionate love and psychological well-being with the demographic variables sex, age, social class and social network rate. This research’s sampling is composed of 5 different faculty and 5 undergraduate students of Balıkesir University. A total of 449 undergraduate students participated in the study. SPSS 23.0 program was used in the analysis of the data and the .05 significance level was taken as the basis for the statistics. The research was a relational survey model and the necessary data were collected with the scales used as data collection tools. With the analysis of these data, the relationship between the students' current cyberbullying, cyber victimization, compassionate love, psychological well-being levels and various variables were examined and it was researched whether cyberbullying and cyber victimization levels of university students differed with relation to their compassionate love and psychological well-being levels. In the study as data collection tools are Cyber Victims and Bullying Scale developed by the Cetin, Yaman and Peker (2011), Sensitive Affection Scale adapted by Akın and Eker (2012), psychological well-being scale adapted by Akın et al. (2012) and the Personal Information Form (2017) prepared by the researcher of this study are used. According to the results of the research a negative meaningful correlation was found between the compassionate love of university students and cyberbullying levels. In addition, there was a negative correlation between both psychological well-being of university students and also cyberbullying and cyber victimization levels. It is thought that the examination of different positive factors in the real world and the understanding of the reality of the virtual world will contribute to the prevention of bullying and victimization in the virtual world.