Matematikte eğitsel oyunların 7.sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSTEM CANBAY

Danışman: Sare Şengül

Özet:

MATEMATİKTE EĞİTSEL OYUNLARIN 7.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖZ-DÜZENLEYİCİ ÖĞRENME STRATEJİLERİ, MOTİVASYONEL İNANÇLARI VE AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ Bu araştırmada, eğitsel oyun yönteminin 7.sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Ayrıca yöntemin öğrencilerde bilgilerin kalıcılığına etkisi olup olmadığına da bakılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi var mıdır? 2- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerine etkisi var mıdır? 3- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerde bilginin kalıcılığına etkisi var mıdır? Araştırmanın örneklemini 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ilinin Çayırova ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun iki 7. sınıf şubesinde öğrenim gören toplam 52 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada “ön test – son test kontrol gruplu model” (Karasar, 2010) kullanılmıştır. Deney grubunu oluşturan 26 yedinci sınıf öğrencisine çokgenler konusu eğitsel oyun yöntemiyle, kontrol grubunu oluşturan 26 yedinci sınıf öğrencisine ise aynı konu ders kitaplarına bağlı geleneksel yöntem ile anlatılmıştır. Araştırmada eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin akademik başarısını ve bilgilerin kalıcılığını nasıl etkilediğini ölçmek için çokgenler konusunda geliştirilen başarı testi kullanılmıştır. Eğitsel oyunların öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları nasıl etkilediğini ölçmek için Pintrinch ve De Groot (1990) tarafından geliştirilen ve Üredi (2005) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan 44 maddeden oluşan “Öğrenmeye İlişkin Motivasyonel Stratejiler Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Ayrıca uygulama sonunda öğrencilerden eğitsel oyunlar hakkındaki görüşleri alınmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizleri için SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma uygun olup olmadığını tespit edebilmek amacıyla “One Sample Kolmogorov-Smirnov” testi kullanılmıştır. Farklı gruplar arası ikili karşılaştırmalarda “Bağımsız Grup T Testi” (Independent Sample T-Test), aynı grup içerisindeki ikili karşılaştırmalarda “Bağımlı Grup T Testi” (Paired Sample T-Test), aynı testin tekrarlı uygulamalarının karşılaştırılması için ise “Tekrarlı Ölçümlerde ANOVA Testi” (Repeated Measures ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin anlamlılık düzeyleri p<0,05 dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: 1- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. 2- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve motivasyonel inançları üzerine etkisi incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. 3- Eğitsel oyun yöntemiyle öğretimin öğrencilerde bilginin kalıcılığına etkisi incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Anahtar Sözcükler: Eğitsel oyun, Öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, Motivasyonel inanç, Matematik eğitimi. ABSTRACT ANALYSING THE EFFECTS OF EDUCATIONAL GAMES IN MATHEMATICS ON 7TH GRADE STUDENTS’ SELF-RUGLATORY STRATEGIES, MOTIVATIONAL BELIEFS AND ACADEMIC ACHIEVEMENTS The purpose of this research is to analyze the effect of educational games teaching method on 7th grade students’ self-regulatory strategies, motivational beliefs and academic achievements. In addition to that, whether the method has any effects on the retention skills of the students or not has been examined. The answers of the following questions have been searched in the research: 1- Are there any effects of educational games teaching method on students’ academic achievements? 2- Are there any effects of educational games teaching method on students’ self-regulatory strategies and motivational beliefs? 3- Are there any effects of teaching with educational games on the retention of the students? 52 students from two different 7th grade classrooms of a primary school which is located in Çayırova in the city of Kocaeli in 2009-10 academic years were the sample of the research. The method which was used during the research was the ‘pre-test – post-test control group model (Karasar, 2010). The polygons subject was taught to 26 experimental group 7th grade students by using educational games method and the same subject was taught to 26 control group students by using traditional methods based on course books. Achievement test which was developed for polygons subjects was used in order to test how educations games teaching method affects the academic achievements and retention skills of students. ‘Motivational Strategies about Learning Scale’ with 44 items which was developed by Pintrinch and De Groot (1990) and adopted to Turkish was used in order to test how educational games affect students’ self-regulatory learning strategies and motivational beliefs. Besides, at the end of teaching period students were asked to share their opinions about educational games teaching method. SPSS 16.0 software was used to analyze the data obtained from the research. ‘One-Sample Kolmogorov-Smirnow’ test was used to determine whether the data was suitable to normal distribution or not. Independent Sample T-Test was used for paired comparisons between different groups, Paired Sample T-Test was used for paired comparisons in the same group and ‘Repeated Measures ANOVA’ was used for comparing repeated applications of the same test. The significance level of the data obtained from the research was evaluated by paying attention to p<0,05. The findings of the research are the following: 1. When the effects of educational game teaching method on students’ academic achievements were analyzed, a significant difference was found in favor of experimental group students. 2. When the effects of educational game teaching method on students’ self-regulatory learning strategies and motivational beliefs were analyzed, a significant difference was found in favor of experimental group students. 3. When the effects of educational game teaching method on students’ retention skills were analyzed, a significant difference was found in favor of experimental group students. Key words : Educational game, Self-regulatory learning strategies, Motivational belief, Teaching Mathematics