Tüketici değerleri marka ilişki kalitesi ve marka kredibilitesi arasındaki ilişkilerin değiştirme ve yeniden satın alma niyetleri üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET BAŞCI

Danışman: Aypar Uslu

Özet:

TÜKETİCİ DEĞERLERİ, MARKA İLİŞKİ KALİTESİ VE MARKA KREDİBİLİTESİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN DEĞİŞTİRME VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ Pazarlama literatüründeki temel kavramlardan birisi olan marka kavramının anlaşılması ve başarılı bir biçimde yönetilebilmesi, işletmeler için anahtar başarı faktörlerinden birisidir. Marka yönetiminin etkili bir şekilde sürdürülebilmesine yönelik literatürde farklı bakış açıları ve ekoller görülmektedir. Bu ekollerden birisi de tüketici ve marka arasındaki ilişkileri açıklamaya ve marka yönetimini bu ilişkiler açısından organize etmeyi savunan ilişki ekolüdür. Doktora tez çalışmasının temel amacı marka yönetimini ilişki yaklaşımı bakış açısıyla ele alıp, tüketici – marka ilişki kalitesi yapısını ve ilgili bazı kavramlarla arasındaki ilişkilerini analiz etmek, söz konusu ilişkilerin tüketicilerin markayı yeniden satın alma veya değiştirme niyetleri üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca yönelik olarak tasarlanan ve yürütülen araştırma kapsamında toplanan veriler yardımı ile tüketici-marka ilişki kalitesinin, tüketicilerin sahip olduğu değerler ve marka kredibilitesi ile arasındaki ilişkiler analiz edilmiş, bulunan ilişkilerin marka değiştirme ve yeniden satın alma niyetleri üzerindeki etkileri ortaya çıkarılmıştır. Key Words : Consumer – brand relationships, brand relationship quality, consumer values, brand credibility, and repurchase intention, switching intention ABSTRACT THE EFFECTS OF RELATIONS BETWEEN CONSUMER VALUES, BRAND RELATIONSHIP QUALITY AND BRAND CREDIBILITY ON SWITCHING AND REPURCHASE INTENTIONS Understanding and managing the brand successfully which is a basic concept of marketing literature is the key factor of achievement for businesses. Marketing literature contains different views and schools related to the efficient brand management. One of these schools is “relationship school” which tries to explain relationships between consumer and brand and also argues that brand management should be organized in term of these kinds of relationships. The main purpose of this dissertation is to analyze the consumer - brand relationship quality with regard to relationship school and to reveal the impacts of these kinds of relationships on consumer’s repurchase and switching intentions. Consumer-brand relationship quality, relationships between consumer’s values and brand credibility were analyzed by means of collected data from the research which was designed and conducted to realize stated purpose. In addition to this, the impacts of found relationships on brand switching and repurchase intentions were also revealed.