Türk bankacılık sisteminde katılım bankalarının tercih nedenleri ve bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Raci Kaya

Danışman: TİĞİNÇE OKTAR

Özet:

Anahtar Kelimeler: Faizsiz bankacılık, katılım bankacılığı, Türkiye’de katılım bankaları, özel finans kurumları, müşteri tercih nedenleri, katılım bankalarında müşteri tercih nedenleri Katılım bankacılığı, faizsizlik prensiplerine göre çalışan, bu prensiplere uygun her türlü bankacılık faaliyetlerini gerçekleştiren, kar ve zarara katılma esasına göre fon toplayıp, ticaret, ortaklık ve finansal kiralama yöntemleriyle fon kullandıran bir bankacılık modelidir. Türk bankacılık sistemi, ticari bankalar, katılım bankaları ve yatırım bankaları olmak üzere üçlü bir yapıya sahiptir. Türkiye'de ilk kurulduğu tarihte 'Özel Finans Kurumu' adı verilen faizsiz bankacılık kuruluşları 5411 sayılı Bankacılık Kanunu'nda yapılan değişiklikle 2006 yılı başından itibaren 'Katılım Bankası' adını almıştır. Katılım bankaları, ticari bankalarda verilen hizmetlerin tamamına yakın kısmını verebilmektedir. Sektörde dört katılım bankası hizmet vermektedir. Banka sayılarının artması önümüzdeki dönemde beklenmektedir. Diğer bankalarla rekabet edebilmeleri açısından ürün sayısı ve kalitesinin artması önemlidir. Bankacılık sektöründe de tüm hizmet sektörlerinde olduğu gibi, bankanın ve verilen hizmetin müşteriler tarafından neden tercih edildiğinin ve nasıl algılandığının tespit edilmesi çok önemlidir. Katılım bankalarının bu piyasadan daha yüksek pay alması ve diğer bankalarla rekabet edebilecek düzeye ulaşması için müşterilerinin tercih nedenlerini belirlemesi ve müşteri memnuniyetini en üst düzeyde sağlaması gerekir. Özellikle katılım bankalarının tercih edilme nedenlerinin bilinmesi yönünde yapılacak araştırmaların, sistemin daha fazla büyümesi ve etkin olarak varlığını sürdürmesi ile Türk ekonomisine katkısının ölçülmesi açısından önemli faydaları olacağı düşünülmektedir. ABSTRACT Participation banking is a model that works according to principles of interest free banking. These banks collects funds from their customers on the basis of sharing the profit and loss. They give these fund to fund users on the basis of trade, partnership and leasing. Turkish banking system has been classified into three groups: Commercial banks, participation banks and investment banks. The interest free banks has been called as ‘’Special Finance House’’ when they have been established. From the beginning of 2006 , they have been named as ‘’Participation Bank’’ with the change made to the Banking Act no:5411. These banks provide almost all the banking services provided by the commercial banks. It has been expected that the number of these banks will increase. For these banks to be able to compete with commercial banks, number of services provided and the quality of these services should be increased. The perception of customers and to determine why they prefer a product or a firm is important for service sector. This is also valid for banks being a part of service sector. Participation banks to be able to compete with commercial banks and to have greater portion from the banking system should determine their customers preferences. Also they should increase the level of customer satisfaction. It is thought that the researches which will be made to determine the reasons of customer preferences of participation banks will be very useful for them to increase their share and their efficiency in the banking system. Also the researchs will be helpfull to measure the contribution of participation banks to Turkish economy. Key Words: İnterest free banking, participation banks, participation banks in Turkey, special finace houses, determination of reason of customer preferences, customer preferences in participation banks in Turkey