Seçime dayalı konjoint analizi yöntemi ve cep telefonu seçiminde etkili olan faktörlerin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA DEĞERLİ

Danışman: İSMAİL HAKKI ARMUTLULU

Özet:

SEÇİME DAYALI KONJOİNT ANALİZİ YÖNTEMİ VE CEP TELEFONU SEÇİMİNDE ETKİLİ OLAN FAKTÖRLERİN ARAŞTIRILMASI Bu çalışmada tüketicilerin cep telefonu alırken nelere dikkat ettiklerinin ve dikkat ettikleri faktörlerin ağırlıklarının neler olduğu incelenmiştir. Konuyla ilgili olarak yapılmış olan çalışmalarda olmayan ve teknolojik gelişme sonucu güncel olan 3G teknolojisinin müşterilerce nasıl algılandığı, buna ne kadar para ayırabilecekleri gibi hususlarını tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde tüketici davranışını etkileyen ana faktörler ela alınmıştır. İkinci bölümde ise uygulamanın yapılmış olduğu mobil cep telefonu pazarının mevcut durumu hakkında bilgi verilmiştir. Araştırmanın teorisinin sunulduğu üçüncü bölümde, konjoint analiz metodunun tasarım aşamasından başlayarak tüm analiz adımlarına detaylı olarak yer verilmiştir. Uygulama bölümü olan 4. bölümde ise, araştırmanın önemi, amacı, kapsamı üzerinde durulmuş ve çalışmanın tasarım adımlarına teori ile paralel olarak yer verilmiştir. Sonuçlar uygulama sonunda elde edilen bazı temel bulgular ayrıntılarıyla analiz edilmistir. Ayrıca, incelenen örneklemin özellikleri ortaya konulduktan sonra tüketici davranıs ve tercihlerini etkileyen faktörler arasındaki iliskiler incelenmistir. Sonuç olarak Aralık 2009 - Ocak 2010 dönemini kapsayan süre içerisinde İstanbul’da 132 cep telefonu kullanıcısı ile yapılan anketlerden derlenen veri setinin analiz edilmesi sonucunda elde edilen ampirik bulgular da çalışmann sonuç bölümünde değinilmiştir. ABSTRACT CHOICE BASED CONJOINT ANALYSIS AND RESEARCH ON THE EFFECTIVE FACTORS ON CHOICE OF MOBILE PHONES The factors consumers take care while buying a mobile phone and the weights of these fcactors are measuredin this study. Different from the other studies in the literature, the preference on a live technology-3G technology-is aimed to be determined. The study consists mainly of five chapters. The first chapter is denoted to the factors that effects the consumer behaviour. In the second chapter, status of the mobile phone market is given in which the application is based. In the third chapter in which the theoretical framework starting from the design step is given covering all steps of the alaysis process in detail. The fourth chapter consist of the objective, scope and data set of the study, preparation and application of the questionnaire, population and sample, the technique to analyze the data set and the main findings found are presented in this chapter. As a result, findings on the data set conducted with 132 mobile phone users in İstanbul over a period of December 2009 - January 2010 is given in the last chapter