Temel toplama ve çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ADNAN ARI

Danışman: Levent Deniz

Özet:

TEMEL TOPLAMA VE ÇIKARMA İŞLEM SÜREÇLERİNİN ÖĞRETİMİNDE EŞZAMANLI İPUCUYLA ÖĞRETİMİN ETKİLİLİĞİ Bu çalışmada, tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli davranışlar arası çoklu yoklama modeli kullanılarak, sonucu bir basamaklı toplama ve bir basamaklı sayıdan bir basamaklı sayıyı çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği araştırılmıştır. Aynı zamanda, eşzamanlı ipucuyla öğretimin genelleme (aynı oturumda araç-gereçler arası, ortamlar arası ve kişiler arası) etkisi düzenlenen öntest-sontest oturumlarıyla ve kalıcılık etkisi de uygulama sona erdikten 1, 2 ve 4 hafta sonra düzenlenen izleme oturumlarıyla araştırılmıştır. Araştırma, İstanbul’da Özel İZEV (İstanbul Zihinsel Engelliler Vakfı) Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde bireysel eğitime devam eden 9 yaşında, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan bir kız çocuk ile yürütülmüştür. Sonucu bir basamaklı toplama ve bir basamaklı sayıdan bir basamaklı sayıyı çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini değerlendirmek üzere toplu yoklama, günlük yoklama, öğretim, izleme ve genelleme oturumları düzenlenmiştir. Oturumların tümü bire bir öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verisi toplanmış ve eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiğini belirlemek üzere grafiksel analiz yapılmıştır. Araştırma bulguları, sonucu bir basamaklı toplama ve bir basamaklı sayıdan bir basamaklı sayıyı çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretim sona erdikten 1, 2 ve 4 hafta sonra da öğrenilenlerin kalıcılığının korunduğu ve öğrenilenlerin aynı oturumda gerçekleştirilen, farklı araç-gerece, farklı ortama ve farklı kişiye genellemesinde etkili olduğunu göstermektedir. Anahtar Sözcükler; Eşzamanlı, işlevsel akademik beceriler, toplama, çıkarma, zihin geriliği. ABSTRACT THE EFFECTIVENESS OF SIMULTANEOUS PROMPTING PROCEDURE ON TEACHING BASİC ADDITION AND SUBTRACTION OPERATION In this study, a multiple probe design across behaviors was used to examine the effectiveness of simultaneous prompting procedure on teaching basic addition and subtraction operation. At the same time, the generalization (between materials, between environments and between persons in the same session) effect of simultaneous prompting procedure was examined. Also, after the application is over follow up effect was examined at 1st week, 2nd week and 4th week. This study was conducted at a Special Education and Rehabilitation Center which is the Foundation for Mentally Handicapped in Istanbul. The participant of the study was a 9 year old girl who had mild mental retardation and was receiving individual education at this center. In order to examine the effectiveness of simultaneous prompting procedure on teaching basic addition and subtraction operations, collective examination, daily examination, instruction, follow up and generalization sessions were conducted. All sessions were held individually with the student. In this study, interobserver reliability and procedural reliability data were collected. Also, to determine the effectiveness of simultaneous prompting procedure, graphical analysis was done. The results demonstrated that there is a significant effect of simultaneous prompting procedure on teaching basic addition and subtraction. Moreover, after the instruction was over, 1st week, 2nd and 4th week follow up data was collected and the results showed that the student still maintained learned skills. Furthermore, the instruction was effective on generalization of learned skills to different instruments, environments and persons. Key Words; Simultaneous prompting, functional academic skills, addition, subtraction, intellectual disabilities.