İlkokul Üçüncü Sınıf Öğrencileri ile Hikaye Temelli Karar Verme Etkinliklerinin Karar Verme Becerisi Algısı Düzeyine Etkisinin İncelenmesi: Bir Eylem Araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA GÜNEYPINAR

Danışman: Zeliha Nurdan Baysal

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı; masal temelli etkinliklerle düzenlenmiş bir uygulamanın ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine ve algılarına etkisini belirlemektedir. Bu amaç doğrultusunda aşağıda yer alan sorulara cevap aranmıştır: 1. Ön etkinlik ve son etkinliğe göre öğrencilerin karar verme becerisi basamaklarını uygulama niteliği nasıldır? 2. Masal temelli etkinliklerle hazırlanan karar verme becerisi öğretim sürecinin sınıf içi uygulamalarda etkililiği nasıldır? 3. Öğrencilerin öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir fark var mıdır? Masalların karar verme becerisi üzerine etkisini belirlemek için bir uygulama tasarlanmıştır. Bu uygulamanın nasıl işlediği ve öğrencilere etkisi belirlenmek istenmiştir. Bu sebeple çalışmanın deseni eylem araştırmasıdır. Araştırmada üçüncü sınıfa devam eden 20 kişilik bir sınıf yer almıştır. Bu sınıf, İstanbul ili Sarıyer ilçesindeki bir özel okulda yer almaktadır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde yürütülmüştür. Uygulamada her biri iki hafta süren üç oturum vardır. Her oturumda bir klasik masal (1. Tilki ile Leylek, 2. Şehir Faresi ile Tarla Faresi, 3. Ağustos Böceği ile Karınca) kullanılmıştır. Kullanılan masallarla ilgili etkinlikler, karar verme becerisi basamaklarını içermiştir ve her oturumun etkinlikleri dört ders saatinde tamamlanmıştır. Uygulamada yer alan diğer basamaklarla birlikte süreç on hafta sürmüştür. Uygulama öncesi ve sonrası katılımcıların karar verme becerisi durumlarını ve algılarını belirlemek için "İlkokul Öğrencileri için Marmara Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği" (Demirbaş Nemli, 2018) ve ön – son etkinlik kullanılmıştır. Ayrıca veri toplama aracı olarak etkinlik çalışma kağıtları, öğrenci öz-değerlendirme formu ve araştırmacı günlüğü kullanılmıştır. Uygulamadan elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda elde edilen veriler şöyledir: 1. Ön etkinlik ve son etkinliğe göre, masal temelli etkinliklerle hazırlanan karar verme becerisi öğretim sürecinin sınıf içi uygulamaları katılımcıların karar verme becerisini olumlu yönde etkilemiştir. 2. Masal temelli etkinliklerle hazırlanan karar verme becerisi öğretim sürecinin sınıf içi uygulamaları incelendiğinde ve karşılaştırıldığında bu uygulamaların katılımcıların karar verme becerisini olumlu yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. 3. İlkokul 3. ve 4. Sınıf Öğrencilerine Yönelik Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği'ne göre, masal temelli etkinliklerle hazırlanan karar verme becerisi öğretim sürecinin sınıf içi uygulamaları sonucunda katılımcıların karar verme becerisi algıları değişmemiştir.