Türkiye dış ticaretinde tekstil sektörünün yeri ve rekabet stratejileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Lale Sarı

Danışman: MEHMET MELEMEN

Özet:

TÜRKİYE DIŞ TİCARETİNDE TEKSTİL SEKTÖRÜNÜN YERİ VE REKABET STRATEJİLERİ Tekstil ve hazır giyim sektörü Türk ekonomisinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Tekstil ve Hazır giyim sektörünün, Türkiye ekonomisinin lokomatif sektörü olma durumu cumhuriyetle beraber başlamış ve günümüze kadar devam etmiştir. Günümüzde Tekstil ve hazır giyim sektörü hem sağladığı istihdam ve hem de katma değeri ile ülkemizin vazgeçilmez sektörlerinden biridir. Küreselleşen bir dünyada firmalar açısından, hem ulusal hem de uluslararası firmalarla rekabet edebilmek gün geçtikçe zorlaşmaktadır. Ekonomik, politik, teknolojik vb. çevre faktörlerinde yaşanan değişimler firmaları bu değişime ayak uydurmaları için yeni stratejiler geliştirmeye yöneltmektedir. Hazır giyim sanayinde özellikle 2005 yılında kotaların kalkması sonrası rekabet daha da artmıştır. Firmaların uluslararası rakipleriyle rekabet edebilmesi ve sektörün artan rekabet şartlarında değişen müşteri taleplerine cevap verebilmesi için rekabet stratejileri geliştirmeleri gerekmektedir. Bu tez çalışmasının temel amacı, Türk tekstil ve hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren firmaların uluslararası rekabet güçlerini arttırmak için hangi stratejileri izlediklerinin ve uyguladıkları rekabet stratejilerinin sonuçlarının tespit edilmesidir. Bu kapsamda; İstanbul ilinde, tekstil ve hazır giyim sektöründe hizmet veren ve tekstil ve hazır giyim ihracatı/ithalatı faaliyetinde bulunan çeşitli büyüklükteki 60 adet Tekstil ve Hazır Giyim firmasının orta ve üst düzey yöneticisine anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgular “SPSS 15.0 for Windows” İstatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Yönetici düzeyinde çalışan kişilerin firmaları özelinde uluslararası rekabette uyguladıkları stratejiler, gelişmeler karşısında verilen kararlar ve çözüm önerileri hakkında ilişki kurulmaya çalışılmıştır. Ayrıca dünyada ve ülkemizde sektörlerle ilgili yaşanan gelişmelere bakarak, ülkemiz ekonomisinde önemli bir yere sahip olan Tekstil ve Hazır Giyim sanayi için araştırma sonucunda edinilen bulgular ışığında öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler :Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü, İhracat, İthalat, Rekabet Stratejileri ABSTRACT THE ROLE OF TEXTILE SECTOR AND COMPETITION STRATEGIES IN TURKISH FOREIGN TRADE Turkish Textile and apparel industry has very important position in our economy. The importance of this industry in economy began with the republic and has continued its development. Today the Textile and apparel industry is very important for our country not only  the sector provides employment but also it creates a huge added value.Competing with national and international companies get difficult with regards to companies day by day in globalized world. Variations at econoımic political, technological and environmental factors direct firm to keep in step with this change. Especially after the abolition of quotas in 2005 has increased competition in the apparel industry. Companies should develope competition strategies to compete with internatioanl competitor and to respond increasing competition conditions and changing customer demands. The main aim of this thesis, is to determine the strategies that the companies, which operate in Turkish textile and apparel industry, follow and apply in order to improve the international competitiveness and identify the results of these strategies. In this context; in Istanbul, a survey has been implemented to the middle and senior managers of 60 Textile and Apparel Companies operating in textile and clothing sector and serving the textile and garment export / import operations in units of various sizes. The findings  "SPSS 15.0 for Windows" were analyzed by statistical package program. Also we tried to get in contact with the managers of these companies in order to learn their strategies about, how  they take place in international field of competition, the desicions and solution proposals come after the these improvements. Also looking at the developments related to the sector in the world and in our country, our country's research findings have consequences for the textiles and clothing industry has an important place in the economy, which has been trying to develop proposals in the light. Keywords  :Textile and Clothing Industry, Export, Import, Competitive Strategies