Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BETÜL ATEŞ
Danışman: Sibel Cengizhan
Özet:
Bu araştırmanın amacı; fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin fen
öğretimi öz-yeterlik inanç seviyeleri ile fen öğretimine ilişkin tutumlarının cinsiyet,
sınıf düzeyi, öğrenim görülen üniversite, mezun olunan lise türü ve akademik not
ortalaması değişkenleri açısından incelenmesidir.
Araştırmanın çalışma evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ÜniversitesiCerrahpaşa, Marmara Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Boğaziçi
Üniversitesi’nde fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören ikinci, üçüncü
ve dördüncü sınıftaki öğrenciler oluşturmaktadır.
Araştırma verileri Riggs ve Enochs (1990) tarafından geliştirilen ve Bıkmaz tarafından
(2002) yılında Türkçeye uyarlanan fen bilgisi öğretimi öz-yeterlik ölçeği ile Thompson
ve Shringley (1986) tarafından geliştirilen ve Tekkaya, Çakıroğlu ve Özkan (2002)
tarafından Türkçeye uyarlanan fen öğretimi tutum ölçeği ile toplanmıştır. Ölçme
araçlarının çalışma evrenine uygulanması sonucunda elde edilen dağılım normallik
göstermediği için ikili grup karşılaştırmalarında Mann-Whitney U Testi, çoklu grup
karşılaştırmalarında Kruskal-Wallis Testi kullanılmıştır. Ayrıca öz-yeterlik inancı ile
tutum arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise Sperman Brown Sıra Farklar Korelasyon
Katsayısı kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; fen bilgisi öğretmenliği
anabilim dalındaki öğrencilerin fen öğretimi öz-yeterlik inanç seviyeleri ve fen
öğretimine ilişkin tutum düzeyleri ile cinsiyet, sınıf düzeyi, üniversite ve mezun olunan
lise türü değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Diğer taraftan fen
öğretimi öz-yeterlik inanç seviyeleri ve fen öğretimine ilişkin tutum düzeyleri ile
akademik not ortalaması değişkeni arasında anlamlı bir farklılık olduğu
gözlemlenmiştir. Ayrıca fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalındaki öğrencilerin fen
öğretimi öz-yeterlik inançları ile fen öğretimine ilişkin tutumları arasında pozitif yönde
orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırma sonunda önemli görülen önerilere
bakıldığında üniversitelerdeki eğitim programlarına duyuşsal kazanımlara ilişkin
derslerin de eklenmesi, fen bilgisi öğretmenliği bölümündeki öğrencilerin teorik
derslerin yanında daha fazla uygulama yapabileceği eğitim ortamların oluşturulması,
vii
fen bilgisi öğretmenliği bölümündeki öğrencilerin gelişimlerinin süreç içinde takip
edilmesi ve öğretmen eğitiminde mikro öğretim tekniğinden faydalanılması
sıralanabilir.