Endüstri 4.0 bakış açısıyla nesnelerin interneti ve müşteri deneyimi açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kemal Sedefçi

Danışman: BAŞAK DEĞERLİ

Özet:

İnternet ve internet üzerinden birbiriyle iletişim kurabilme kabiliyetine sahip akıllı cihazların hayatı iletişim ve teknoloji temelli hale getirdiği dördüncü sanayi devrimi çağında, insanları mekansal ve bölgesel olarak ayıran fiziki sınırlar, iletişimin ve etkileşimin önünde duran birer engel olmaktan giderek uzaklaşmaktadır. Bu gelişmeler; insanların etkileşiminin önündeki engelleri ortadan kaldırdığı gibi, insanlar ve onların her gün kullanmakta olduğu akıllı cihazlar arasında kuvvetli ve ayrılamaz yeni bir tür bağın kurulmasına neden olmaktadır. Bu bağ sayesinde insanlar, elinde bulunan tek bir mobil cihaz ile sahip olduğu tüm teknolojik donanıma hükmedebilme yeteneğine kavuşmaktadır. Bu durum, çevresindeki her nesneyi internet üzerinden kontrol edebilen kişiler için benzersiz bir müşteri deneyiminin kapılarını aralamaktadır. Bu deneyimler; müşteri olarak kabul edilen her birey için farklı ve özel olarak meydana gelse de, birbiriyle benzer yaş aralıklarında bulunması dolayısıyla aynı jenerasyona mensup kişilerde ortak paydalarda buluşmaktadır. Yapılan çalışma; Endüstri 4.0 çatısı altında nesnelerin interneti kavramını müşteri deneyimi açısından inceleme amacı gütmektedir. Bu amaçla; birleştirilmiş teknoloji kabul modeli ve müşteri deneyimi modeli temel alınarak çalışmaya uyarlanmıştır. Bununla birlikte çalışmaya konu olan önemli noktalarından bir tanesi de; farklı kuşakların, nesnelerin interneti ve müşteri deneyimi arasındaki ilişkiye karşı olan farklı tutumlarıdır. Bunları ortaya koyabilmek amacıyla; baby boomers, x, y ve z kuşakları için ayrı analizler uygulanmıştır. ABSTRACT In the age of the fourth industrial revolution, in which internet and internet of things have made life communication and technology based, the physical boundaries that divide people into spatial and territorial boundaries are gradually moving away from obstacles in front of communication and interaction. These developments removes barriers in front of people’s interaction as well as creates a strong and indivisible new kind of connection between people and the smart devices they use every day. Thanks to this connection, people have the ability to control all the technological hardware by single mobile device they have. This situation creates a unique customer experience for those who can control every object around him/her over the internet. Even if these experiences occur specific and different for each customer, because they are at the same age range, they meet in common ground in the same generations. This study aims to analyze Internet of Things term in terms of customer experience under the Industry 4.0 umbrella. For that purpose, two different scales were adapted based on Unified Technology Acceptance Model and Customer Experience Model. Besides, one of the important aims of this study is to examine different attitudes against to the relation between Internet of Things and Customer Experience by different generations. For this purpose; baby boomers, X, Y and Z generations analyzed separately.