İlköğretim öğretmenlerine çocukluk çağındaki ruhsal bozukluklarla ilgili bilgi verilmesinin etkisinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OYA ATAKAN

Danışman: Ahmet Topuzoğlu

Özet:

Bu çalışmanın amacı ilköğretim öğretmenlerine çocukluk/ergenlik çağındaki ruhsal bozukluklar ile bu bozukluklara sahip olduğu düşünülen öğrencilerin yönlendirilebilecekleri kurumlarla ilgili bilgi verilmesinin öğretmenlerin bilgi ve becerileri üzerindeki etkisinin değerlendirilmesidir.Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 8 İlköğretim Okulu’nda çalışan 484 öğretmenden 114’ünün çocukluk/ergenlik çağı ruhsal bozuklukları ve bu çocukların yönlendirebileceği kurumlar ve tedavileri ile ilgili kısa ve basit bir bilgilendirmenin öncesinde ve sonrasında, sınıfta herhangi bir ruhsal bozukluğu olan öğrencileri fark etmede ve bu öğrencileri/ailelerini yardım alabilecekleri uygun kurumlara yönlendirmede anlamlı bir fark olup olmadığı incelenmiştir. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi anketi ve ilköğretim okulu çocuklarında rastlanabilecek ruhsal bozuklukların tanımlarını, yönlendirilmesi gereken kurumları, öğretmenin bu çocuklarla karşılaştıklarında yaptıkları müdahaleleri içeren anket kullanılmıştır.Elde edilen verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesi için frekans analizi, bağımlı gruplar arasındaki niceliksel karşılaştırmalarda Wilcoxon analizi kullanılmıştır. Sonuçların anlamlılığı SPSS 14’te incelenmiştir. İki grubun tabloları yapılmıştır. Anketteki sosyodemografik bilgiler açısından incelenmesinde ise sadece yaş, cinsiyet, okuldaki görev, eğitim durumu ile ilgili tablolar konmuştur. Eğitim sonrasında öğretmenlerin bilgilerinde anlamlı bir fark bulunmuştur ancak becerilerinde anlamlı bir fark bulunamamıştır. SUMMARY The aim of this study is to evaluate the effect of giving information to primary school teachers about psychological disorders in the childhood/adolescence period and the institutions that students with such problems could be referred to, on their knowledge and skills. The survey was applied to 114 out of 484 teachers who work in 8 primary schools operating in connection to the National Education Ministry. The aim of the survey was to determine whether there was a significant change in the teachers' knowledge about psychological disorders in childhood/adolescence and their ability in noticing students with disorders and making appropriate referrals to institutions for diagnosis and treatment of those disorders, between the times of before they were given a brief course and after the course. A personal information questionnaire and a questionnaire including the definitions of psychological disorders experienced during the childhood/adolescence periods, the institutions that they must be referred to and the interventions that teachers should use when encountered with children having these disorders, were used during this survey for collection of data. Frequency analysis was used to evaluate the collected data statistically and Wilcoxon analysis was used for the quantitative comparisons between dependent groups. The meaningfulness of the findings was examined with SPSS 14. Tables were prepared for two groups. For the analysis of the sociodemographic data, only tables about age, gender, school post and level of the education were used. At the end of the study, a significant difference was found in the teachers' level of knowledge but there was no significant change in their skill of noticing and referring students, between the time before the course and after the course.