İlköğretim vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinde öyküleri kullanmanın duyuşsal özelliklerin kazandırılmasına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER İNAL YÜKSEL

Danışman: ORHAN AKINOĞLU

Özet:

İlköğretim Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Dersinde Öyküleri Kullanmanın Duyuşsal Özelliklerin Kazandırılmasına Etkisi Bu çalışma Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersinin öğretiminde öyküleri ders aracı olarak kullanmanın duyuşsal davranış özelliklerini kazanmaya etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Ön test - son test kontrol gruplu deneme modelinde olan araştırma 2005-2006 öğretim yılı, İstanbul ili Mustafa Kemal İlköğretim okulu 7. sınıflarından seçilen 66 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma için seçilen “Etik ve İnsan Hakları” ünitesi kontrol grubunu oluşturan 33 öğrenciyle geleneksel ders araçları kullanılarak, deney grubunu oluşturan 30 öğrenciyle ise geleneksel ders araçlarının yanında öykülerin ders aracı olarak kullanılmasıyla işlenilmiştir. Tarafımızdan Etik ve İnsan Hakları ünitesi ile ilgili duyuşsal davranışlara erişiyi belirlemek amacıyla hazırlanan öyküler ile Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersine yönelik hazırlanan Tutum Ölçeği, her iki gruba ünitenin işlenilmesinden önce ön test ünitenin işlenilmesinden sonra son test olarak uygulanılmıştır. Deney grubuna ayrıca Öğrenci Görüşleri Anketi uygulanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi SPSS/PC program kullanılarak yapılmıştır.”t” test, içerik analizi, frekans, yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Yapılan analizlerden elde edilen sonuçlar öykülerin ders aracı olarak kullanılması Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersinin öğretiminde; 1) Duyuşsal davranış özellikleri kazanmayı anlamlı derecede artırdığı, 2) Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi dersine yönelik olumlu tutum oluşturduğu, 3) Öykülerin ders aracı olarak kullanıldığı Vatandaşlık ve insan Hakları Eğitimi dersinin öğretiminde öğrencilerin klasik öğretim yöntemine göre; hoşlanma, farkına varma, ilgi çekme, istek duyma, kendini daha rahat hissetme, kişiliğine katma, hatırlama, zihninde canlandırabilme, öğrendikleriyle bağ kurma konularında duyuşsal davranış özellikleri bakımından kendilerini daha da yeterli olarak gördüklerini ortaya koymaktadır. SUMMARY The Effect of Gaining Affective Characteristics Using Stories in Citizenship and Human Rights Education Lesson in Primary School This research is to determine how the usage of short stories as a material for teaching Citizenship and Human Rights Education lesson effects the students in terms of gaining Affective Behaviour Features. The research which is pretest – last test control group experimental model has been come true in 2005-2006 education year in Istanbul at Eyüp Mustafa Kemal Primary Education School among 7th classes with 66 students who constituted the control group of Ethical and Human Rights whereas the experimental group was formed of 30 students who were tought by using short stories as well traditional materials during tutoring. The stories are prepared to determine the attitudes about the unist of Ethical and Human Rights and the Attitude Scale that is prepared for Citizenship and Human Rights applied to two groups both before the teaching of the subject as a pretest and after the teaching of the subject as a last test. Besides, Students Opinion Quastionnarie is also applied to the experimental group. The SPSS/PC programme was used for analyzing the datums. Also “t” test, content analyzing, frequency, calculating percentage were done. Finally, according to the results: Lising stories as a materials for teaching Citizenship and Human Rights Education: 1) Increased the studens gaining Affective Behaviour Features considerably 2) Constituted pasitive attitudes towards the Citizenship and Human Rights Education lesson 3) On the contraryof classical teaching method, the usage of stories as a material while teaching the Citizenship and Human Rights Education Lesson proved that the positive attitudes of the students were improved their Affective Behaviours in terms of maximum enjoyment, becoming aware of the situations, making the lesson attractive, more motivation, self confidence, encourage the students, being voluntary, remembering easily, conciousness raising, involing the students, coherent lesson learning.