Günlük yaşam problemlerinin 7. sınıf öğrencilerinde bilimsel süreç becerileri, akademik başarı ve bilim okuryazarlığı üzerine etkisi: Kuvvet ve hareket


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DERYA ŞENCAN

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Kuvvet ve Hareket ünitesinin öğretiminde günlük yaşam problemlerinin yer aldığı problem çözme etkinliklerine dayanan öğretim yönteminin 7.sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri, akademik başarıları ve bilim okuryazarlığı üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmada yarı deneysel araştırma modellerinden ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu 33’ü deney, 33’ü kontrol grubunda olmak üzere toplam 66 öğrenci oluşturmaktadır. Kontrol grubunda dersler programın önerdiği yapılandırmacı yaklaşım yöntem ve teknikleriyle işlenirken, deney grubunda günlük yaşam problemlerini içeren problem çözme etkinliklerine dayalı öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Dersler, 6 hafta süresince araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın verileri; Okey, Wise ve Burns (1982) tarafından geliştirilen Bilimsel Süreç Beceri Testi; Laugksch ve Spargo (1996) tarafından geliştirilen Temel Bilimsel Okuryazarlık Testi ve araştırmacı tarafından hazırlanan Akademik Başarı Testi ile elde edilmiştir. Uygulanan yöntemlerin etkisini karşılaştırmak amacıyla deney ve kontrol grubu öğrencilerine ilgili testler ön ve son test olarak uygulanmış ve elde edilen veriler SPSS-15 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Günlük yaşam problemlerinin yer aldığı problem çözme etkinliklerine dayalı öğretim yönteminin, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ve bilim okuryazarlığı alt boyutlarından bilimin doğasına ilişkin anlayışlarını geliştirmede yapılandırmacı öğretimden daha etkili olduğu; akademik başarı üzerinde ise yapılandırmacı yaklaşımla benzer etki gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: Fen Eğitimi, Günlük Yaşam Problemleri, Probleme Dayalı Öğrenme, Problem Çözme, Bilimsel Süreç Becerileri, Akademik Başarı, Bilim Okuryazarlığı, Kuvvet ve Hareket. ABSTRACT The purpose of this study is to investigate the effects of teaching the unit of Force and Motion using problem solving activities including real-world problems on the 7th grade students’ scientific process skills, academic achievement and scientific literacy. In the research, pretest-posttest control group model, which is one of the quasi-experimental research models, was used. The study group of the research consists of 66 students, 33 of them are the experimental group and 33 of them are the control group. In the control group, the lessons were performed with the methods and techniques of constructivist approach those of the programme suggests. In the experimental group it is performed with the problem solving activities including real-world problems. Lessons have been conducted by the researcher for a period of 6 weeks. The data for the study were collected by the Scientific Process Skills Test, developed by Okey, Wise and Burns (1992); Basic Scientific Literacy Test, developed by Laugksch and Spargo (1996); The Academic Achievement Test prepared by the researcher. In order to compare the effectiveness of the methods, the relevant tests applied to the control and experimental group students as a pre and posttest and the data that were gained were analized by using SPSS-15 package programme. It was concluded that the problem solving activities including real-world problems is more effective than the constructivist teaching on developing students’ scientific process skills and the nature of the science understandings of scientific literacy competence. On the other hand it was concluded that; it has the same effect with the constructivist approach on the academic achievement. Keywords: Science Education, Real-World Problems, Problem Based Learning, Problem Solving, Scientific Process Skills, Academic Achievement, Scientific Literacy, Force and Motion.