Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Derya Semiz
Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN
Özet:Günümüz pazar koşullarında, tüketici istek ve beklentilerinin ön plana çıkmasıyla işletmeler belirlemesi ve karşılanması zorlaşan bir pazar ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu aşamada doğru stratejinin belirlenmesi ve buna uygun hareket edilmesi işletmeler için hayati bir önem halini almıştır. İşletmelerin pazara çıkarken belirlemesi gereken pazarlama stratejisi için alternatif yollar arasında yer alan niş pazarlama stratejisi bu çalışmanın konusu olmuştur. Niş pazarlama stratejisi gereği hedef kitleye farklılaştırılmış bir pazarlama karması ile ulaşılması gerekmektedir. Dolayısıyla diğer pazarlama stratejilerine nazaran daha küçük bir tüketici kitlesini daha fazla para ödemeye razı edecek en doğru farklılaştırmayı gerektirmektedir. Kimi zaman karlı gibi görünen bu strateji doğru planlanmayıp uygulanmadığı takdirde işletmeyi pazardan silmekle kalmayıp ciddi zararlar içine sokabilmektedir. Riskleri göze alarak doğru kullanıldığı zamansa ciddi kar marjlarıyla işletmeyi daha iyi yerlere taşıyabilmektedir. Niş pazarlama stratejisini konu almış bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde niş pazarlamaya giriş yapılarak genel bir şablon çıkarılarak niş pazarlama çerçevesi çizilmiştir. Niş pazarlama ilgili kavramlar üzerinde durularak, genel hatlarıyla ön plana çıkarılmasının ardından ikinci bölümde niş pazarlama stratejisine derinlemesine girilmiştir. Hedef pazarın seçilmesinden pazarlama karmasının oluşturulmasına kadar stratejinin belirlenmesi adına tüm adımlar üzerinde durulmuştur. İkinci bölümün son kısmında ise niş pazarlamanın sürecine değinilmiş ve ilgili aşamalardan bahsedilmiştir. Bu çalışmanın son bölümünü oluşturan uygulama için niş pazar olma özeliği ile organik ürün pazarı üzerinde bir araştırma yapılmıştır. Bu amaçla gerekli literatür taraması ardından belirlenen değişkenler, tüketiciler üzerinde değerlendirilerek, tüketicilerin organik ürünlerde üzerinde durdukları özelliklerin ve tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma bulguları değerlendirilerek çalışma sonlandırılmıştır. ABSTRACT In today’s marketing conditions, with consumers’ demands and expectations coming into prominence, firms face a market that is hard to define and fulfill. Therefore, defining the right strategy and acting accordingly become crucial for firms. Niche marketing strategy, among the alternative ways of market entry stratgies is the subject of this study. Using niche marketing strategy, the target group is approached with a differentiated marketing mix. That is, when compared with other marketing strategies, differentiation must be conductes correctly in order to convince smaller consumer groups to pay more money. Sometimes this strategy is very profitable but when it is not applied correctly it not only cause the firm to leave the market but also causes a serious loss fort he firm. However if risks are taken and used in a right way it can easily result in a significant profit magrin. This study, in which niche marketing strategy is discussed, consists of three parts. In the first part, niche marketing frame is drawn by prefacing the subject with a general template. After dwelling on notions and featuring general lines about niche marketing strategies are researched thoroughly. From selecting a the market to creating a marketing mix, each step needed for defining the strategy is examined. At the end of the second part, niche marketing process and related steps are mentioned. At the last part of this study, a survey is conducted inteh organic goods market as an example at a niche market. The aim of this study is to determine the attributes consumers plae impoertence when buying organic goods and their attributes. Keeping this aim mind, a literature study was conducted in order to define the variables needed fort he study. The study ends with a conclusion of the theoretical and empirical parts and implications to firms and for further research is given.