6 yaş grubundaki çocukların benlik algıları ile aile işlevleri arasındaki ilişkinin incelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HALİME İKİZ

Danışman: Müslimat Oya Ramazan

Özet:

Bu araştırmada, 6 yaş grubundaki çocukların benlik algısı düzeyleri ile aile işlevleri arasındaki ilişki bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi; İstanbul İli, Küçükçekmece İlçesindeki okulöncesi eğitim kurumlarından basit tesadüf örnekleme yoluyla seçilen 3 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 6 yaş grubu çocukları (n=100) ve onların anne (n=100) ve babalarından (n=100) oluşmaktadır. Araştırmada; çocukların benlik algısı düzeyleri DSCDS- Demoulin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği-DSCDS (DeMoulin Self-Concept Developmantal Scale) ile, aile işlevleri; Aile Değerlendirme Ölçeği- ADÖ ile, demografik bilgiler ise Aile Bilgi Formu kullanılarak ölçülmüştür. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde ortalamaların karşılaştırılmasında parametrik testler olan bağımsız grup t-testi ve tek yönlü varyans analizi(ANOVA), ölçekler arasındaki ilişkinin araştırılması için Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Anlam farklılığının çıktığı durumlarda farklılığın kaynağını belirlemek amacıyla Post-Hoc Tamhane’s T2 Testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda çocuğun benlik algısı düzeyi ile; annenin öğrenim durumu, babanın öğrenim durumu, annenin çalışıp çalışmama durumu, babanın mesleği, kardeş sayısı, çocuğun doğum sırası, ailenin gelir düzeyi ve çocuğun okul öncesi eğitim alma süresi değişkenleri arasında anlamlı ilişkilerin olduğu saptanmıştır. Aile Değerlendirme Ölçeğinin alt boyutlarından iletişim ve duygusal tepki verme boyutları ile annenin öğrenim durumu arasındaki farklılık anlamlı çıkmıştır. Babanın öğrenim durumunun ise problem çözme, iletişim ve gereken ilgiyi gösterme aile işlevleri için anlamlı farklılığa neden olduğu belirlenmiştir. Ailenin gelir düzeyi ile aile işlevleri arasındaki ilişkiye bakıldığında, ailenin gelir durumunun yalnıza davranış kontrolü alt boyutunda anlamlı değişikliğe neden olduğu belirlenmiştir. Çocukların benlik algıları ile aile işlevleri ararsında ilişki incelendiğinde; ailedeki davranış kontrolü işlevi ile çocuğun öz yeterlilik, öz saygı ve benlik algısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. ABSTRACT In this study, the relationship between self perception levels of children in 6 years age group with family functions were examined according to some variables. Sampling of the study consists of children in 6 year age group of (n=100) attending to the preschool education institutions in Province of Istanbul, District of Küçükçekmece, and their mothers (n=100) and their fathers (n=100). In the study; the self perception level of the children were measured by using Demoulin Self-Perception Scale for Children -DSCDS (DeMoulin Self- Perception Developmental Scale), and family functions were measured by using Family Assessment Scale –FAS, and the demographic information were measured by using Family Information Form. At statistical analyze of the data obtained from the comparison of averages, independent group t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) which are the parametric tests were used and Correlation Analysis was used to investigate the relation between scales. In the case of meaning differences get out, Post-Hoc Tamhane’s T2 Test was used in order to determine the source of the difference. As a result of the analysis, meaningful relationships were found between child's self perception level and the mother's educational status, the father's educational status, the mother's work status, the father’s profession, the number of siblings, the child's birth order, the family income level and the child's preschool education period variables. The difference between the dimensions for communication and emotional response among the lower dimensions of Family Assessment Scale and the mother's educational status was meaningful. It was determined that the father’s educational status has caused meaningful differences for the family functions such as problem-solving, communication and showing the needed interest. When we look at the relationship between the family income level and the family functions, it was seen that the family income level has only caused significant difference at the lower dimension of behavior control. When we examined the relationship between the children’s selfperception and the family functions; it was found a meaningful relationship between behavior control function in the family and the child's self-sufficiency, self-esteem and self-perception.