Teknoloji okuryazarlığını geliştirmek üzere yetişkinlere yönelik bir eğitim programı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: PINAR METİN

Danışman: Levent Deniz

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yetişkin bireylerde teknoloji okuryazarlığına yönelik bir farkındalık oluşturmak ve bilgi düzeylerini artırmak için bir eğitim programı geliştirmek, uygulamak ve değerlendirmektir. Bu temel amaç çerçevesinde, yetişkinlerde teknoloji okuryazarlığının teknolojiyi kullanabilme boyutu araştırılmıştır.Ön test-son test modeline uygun olarak hazırlanan araştırma evrenini İstanbul Yenisahra Rabia Leman İlköğretim Okulunun 2009-2010 eğitim öğretim yılındaki öğrenci velileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 18-44 yaş arası gönüllü 10 bayan oluşturmaktadır. Katılımcıların tümü alt sosyo-ekonomik düzeyde ve ev hanımı, %60'ı 36-44 yaş aralığındadır. Katılımcı grubuna 2 hafta süreyle hafta içi her gün 2 saat süren oturumlar şeklinde araştırmacı tarafından geliştirilen eğitim programı uygulanmış, çeşitli veri toplama araçları kullanılarak veriler toplanmıştır. Verilerin toplanması aşamasında teknolojiye ilişkin alanyazın taranmış, ilgili kavramlar incelenmiştir.Araştırmada, durumluk kaygıyı ölçen Anlık Duygu Değerlendirme Formu, bilgisayara ilişkin ilgi düzeyini ölçen Bilgisayara İlişkin Duygular Anketi, kazanımların düzeyini ölçen Öz-değerlendirme Formu ile eğitimin etkililiğini ölçen Eğitim Sonu Değerlendirme Anketi kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Ayrıca nitel çözümlemeler ile programın katılımcılarda yarattığı etkiler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda, katılımcıların durumluk kaygı düzeylerinde azalma tespit edilmiş, bilgisayara ilişkin duygularının olumlu yönde geliştiği ve eğitim kazanımlarının düzeyini ölçen Öz-değerlendirme testinden aldıkları puanların aritmetik ortalamaları arasında anlamlı bir fark gözlemlenmiştir.