Spor sponsorluğu ve imaj transerferi : F1 petrol ofisi Türkiye Grand Prix’si üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşen Akyüz

Danışman: AYPAR USLU

Özet:

Bir marka, etkinlikle iliskili hale geldigi zaman, etkinligin sahip oldugu bazı çagrısımlar indirekt bir biçimde marka ile iliskili hale gelmektedir. Burada sözü geçen “etkinlik çagrısımlarının marka ile iliskili hale gelmesi” çalısmada imaj transferi olarak adlandırdıgımız kavramdır. Diger bir deyisle, birey, zihninde etkinligin özellikleri, faydaları, ya da etkinlige yönelik tutumla ilgili bilgileri, markayla baglantılı hale getirdiginde imaj transferi gerçeklesmektedir. Bu çalısmada, imaj transferine etki eden bir takım degisken faktörler, teorideki bazı önemli modellerin ısıgında belirlenmeye çalısılmıstır. Bunlar, marka-etkinlik uyumu, etkinligi seyretme ve izleme süresi, etkinligi takip süresi, izleyici ilgi düzeyi, diger tutundurma faaliyetlerinin etkisi, sponsorun tanınırlıgı ve ürün ve hizmet kalitesidir. Bu degiskenlerle ilintili hipotezler, 2006 yılı Formula 1 Petrol Ofisi Türkiye Grand Prix’ si ve yerel sponsorları Petrol Ofisi ve Coca-Cola üzerine yapılan bir çalısmayla ölçümlenmistir. Bir anket formu hazırlanmıs ve F 1 izleyicileri tarafından sıklıkla ziyaret edilen iki siteye, f1turkey.com ve turkf1.com’a yerlestirilmistir Abstract When a brand gets involved with an event, some associations related with that event, like sophisticated, energic, etc. would transfer to the sponsoring brand. In other words, when a consumer connects the event’s characteristics, event’s benefits or his attitudes toward the event, with the brand; image transfer takes place. In the study, some moderator factors which affect the strenght of image transfer are determined by the enlightement of some important models in the sponsorhip theory. These are brand-event fit, exposure to event, consumer’s following year of the event, effects of the other promotion tools, sponsor prominence and percieved product and service quality of the sponsor. A number of hypothesis regarding these moderators were tested with a research covering 2006 Formula 1 Petrol Ofisi Turkish Grand Prix and its local sponsors, Petrol Ofisi and Coca-Cola. A questionnaire was formed and placed to two of the most visited Formula 1 websites; f1turkey.com and turkf1.com.