Öğretmenlerin mesleki etik ilkeleri kapsamındaki davranışlarının ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin algılarıyla değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENA ÖRENEL

Danışman: LEVENT DENİZ

Özet:

İlköğretim ve orta öğretim öğrencilerinin, öğretmenlerinin mesleki etik ilkelere uygun davranıp davranmadıklarına yönelik düşüncelerini belirlemek genel amacıyla öğrencilerin öğretmenlerinin mesleki etik ilkelerine uygun olarak davranmalarına yönelik düşünceleri araştırılmıştır. Araştırmada karşılaştırma türü tarama modeli kullanılmıştır. İlköğretim okullarının 2. kademesi öğrencilerinin ve ortaöğretim öğrencilerinin, öğretmenlerinin mesleki etik ilkelere uygun olarak davranmalarına yönelik düşünceleri ile cinsiyetleri ve bulundukları öğretim kademeleri karşılaştırılmış ve bir bağıntı olup olmadığı sorgulanmıştır. Araştırmanın amacına uygun olarak İstanbul ili çalışma evreni alınmış ve bu evren içerisinde küme örnekleme ile Anadolu yakasında bulunan Kadıköy, Kartal, Maltepe, Pendik, Tuzla, Üsküdar, Ümraniye ilçeleri random olarak seçilmiş;bu ilçelerden uygulama izni alınan 1 ilköğretim ve 1 ortaöğretim okulu tespit edilmiş toplam 14 okulda 515 (240 kız, 275 erkek) öğrenci ile evreni temsil ettiği düşünülen örneklem grubu oluşturulmuştur. Toplanan verilerin değerlendirilmesinde ankette yer alan her sorunun seçeneklerine verilen cevapların frekans ve yüzdeleri hesaplanmış, cinsiyet ve öğretim kademesi değişkenine göre bağıntılar yapılırken ki- kare tekniği kullanılmıştır ve anlamlılık seviyesi p<0.05 kabul edilmiştir ve istatiksel hesaplamalar SPSS 12. 0 programı ile hesaplanmıştır. Öğrencilerin cinsiyet değişkeni ile öğretmenlerinin "Adalet, Dürüstlük, Saygı, Güven, Mesleki Sorumluluk, Mesleki Yeterlilik, İnsan Hakları, Sevgi, Örgütsel Bağlılık" boyutlarında ki meslek ilkelerine uygun davranışları arasında bir bağıntı bulunamazken; öğrencilerin bulundukları öğretim kademesi değişkenine göre bir bağıntı tespit edilmiştir. Bunun nedenini orta öğretim öğrencilerinin ilk öğretim öğrencilerine göre yaşça daha büyük olmaları ve daha çok sayıda öğretmen tanımış olmalarının oluşturduğunu düşünülmektedir. Genel olarak yapılan bu araştırma sonuçları öğrencilerin öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun mesleki etik ilkelere uygun davranışlar sergilediklerini ve düşündüklerini ortaya koymuştur SUMMARY The purpose of this research to define whether primary and secondary education students' opinions about their teachers behave reasonable to professional ethic. In this research "Survey Method" is used. It is interrogated whether there is a relation with the students approach regarding to their teacher's reasonable acts to Professional rules and their sex and educational level. Favourable to this research Istanbul is chosen as research area and Kadıköy, Kartal, Maltepe, Pendik, Tuzla, Üsküdar, Ümraniye communes are chosen randomly by using "Group Sampling". A sample group is formed with 515 (240 girl and 275 boy) students from 14 school which are given permission for research. In evaluation of these data, it is computed frequency and percentage of each question .Also "chi square technique" is used while making connection to sex and educational levels. P< 0.05 numeral value is used when there were differences or connections in statistics. All statical calculations are done by using SPSS 12. 0 programme on computer. In general although there is not a direct connection with sex factor and teacher's reasonable acts on justice, honesty, respect, trust, Professional responsibility, professional qualified, human rights, love and organizational devotion but it is found a direct relation with educational level factor. It is thought that this result from secondary education student's age and experience with different teachers. The conclusion of this research, students believe that many oftheir teachers behave reasonable to professional ethics.