Siyasal iletişimde sosyal paylaşım ağlarına yönelik bir içerik analizi: 7 Haziran ve 1 Kasım 2015 seçimleri örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALPEREN AĞAÇ

Danışman: Ayşe Gül Soncu

Özet:

Yaptığım bu yüksek lisans tez çalışmasında sosyal medyanın; iletişim ile, siyasal iletişim ile, siyasal kampanya ile nasıl bağdaştırıldığı anlatılmaya çalışılmıştır. Sosyal medyada siyasal iletişimin nasıl yürütülmesi gerektiğinden, yürütülen sosyal medya kampanyalarına varıncaya kadar birçok bilgi verilmeye gayret edilmiştir. Bu içerik analizi yapılırken parti ve liderlerin twitter hesapları tek tek takip edilip incelenmiştir. Yapılan kampanyaların seçmen üzerindeki etkileri ve seçmenin etkisine göre uygulayan kurum veya kişilere tepkilerinden faydalanılmıştır. Örneklem olarak 2015’de yapılan 7 Haziran ve 1 Kasım seçimleri sırasındaki 4 siyasi parti; Ak Parti, Milliyetçi Hareket Partisi, Cumhuriyet Halk Partisi, Halkların Demokratik Partisi ve 4 siyasi lider; Ahmet Davutoğlu, Devlet Bahçeli, Kemal Kılıçdaroğlu, Selahattin Demirtaş’ın hesapları tek tek incelenmiştir. Seçmenlerini ikna etmek için kullanılan söylemler, sloganlar, iletişim stratejileri ve bu iki seçimde kullandıkları seçim bildirgelerinden yola çıkılarak seçmende aldıkları tepkileri analiz edilmiştir. Bu 4 siyasi parti seçilirken Türkiye’nin en fazla oy alan 4 siyasi partisi seçilmiştir. 4 lider seçilirken de seçilen siyasi partilerin o dönemki genel başkanlarına yer verilmiştir. Bu hesap sahiplerinin profillerini nasıl güçlü hale getirdikleri incelenmiş. Profil fotoğraflarından, kapak fotoğrafına kullandıkları renklere kadar bir analize tabi tutulmuşlardır. Atılan tweetlerin aldıkları etkileşimler üzerinden belli başlı yorumlar ve çıkarımlar yapılmıştır. Kullanılan söylemlerin siyasal iletşim açısından eleştirileri yapılmıştır. Yürüttükleri sosyal medya kampanyalarına verdikleri değerler değerlendirilmiştir. Yaptıkları kampanyaya verdikleri zahmetin karşılığında alınan oy oranları üzerinden bir analiz yapılarak başarılı olup olmadıkları hakkında yorum ve analizlere yer verilmiştir. Bu analizleri çıkarırken 4 siyasi partinin ve 4 siyasi aktörün profillerden nitel ve nicel birçok veriden faydalanılmıştır ABSTRACT The am of thisstudy is to express how the social media is associated with communication, political communication and political compaigns. It has been tried to give information from how the political communication must be carried out on social media to media campanigns. During this content analysis the blocs and their leaders’ twitter accounts were followed and investigated one by one. The effects of campaigns on vaters and the reacties of voters efficency on foundations and individuals were used. For example, in 2015 during the 7th June and 1st November elections 4 political blocs; Ak Parti, CHP, MHP, HDP and each of their leaders’accounts were investigated. The reactions of voters were analysed according to their statements, slogans, communication strategies and the election declerations the they used in both elections. In fact, 4 most popular blocs were being vated. At the some time while their leader were being voted, the most popular 4 leaders were elected. It has been examined how those leaders made their profiles stronger in their accounts. From their profile photograps and the cover photographs to the used colours were analyzed. It has been made inferences and comments according to the reaction of post tweets. The esteam on the campaigns that the conducted were considered. The rate of votes were analyzed to see whether they succeeded or in return of thier botheis during the campaigns. A lot of qualitative and quatitave data of these 4 political actors’ profil were used during the analysis.