İçsel pazarlama faaliyetlerinin çalışan motivasyonu üzerine etkisi ve jenerasyonlar üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE GÜNER

Danışman: Ceyda Aysuna Türkyılmaz

Özet:

İşletmelerin başarılarını etkileyen en önemli faktörlerden biri olan çalışan performansını ve motivasyonunu arttırmak, son dönemlerde örgütlerin fazlasıyla üstünde durduğu konulardandır. İşletmeler çalışan performansını ve motivasyonunu arttırabilmek için çalışanlarını da müşteri olarak görüp onlara yönelik pazarlama stratejileri geliştirmektedir. Çalışanlara uygulanan bu içsel pazarlama stratejileri ile çalışan performansının yanı sıra aynı zamanda işletme performansına da olumlu katkı yapılmaya çalışılmaktadır. İçsel pazarlama ve motivasyon pazarlama alanında yeni kavramlar olmasa bile son yıllarda rekabet, iş yapış şekli ve çalışan ihtiyaçlarının değişmesi gibi sebepler ile işletmelerin daha fazla üzerinde durduğu kavramlar olmaya başlamıştır. Aynı zamanda çalışan ihtiyaçlarının ve motivasyon şekillerinin farklılaşmasındaki sebeplerden biri de çalışanların doğduğu ve büyüdüğü dönem olarak görülmektedir. Benzer özellik taşıyan ii gruplar da jenerasyon olarak adlandırılmaktadır ve iş yaşamındaki farklılıkların yönetilmesindeki etkileri oldukça fazladır. Bu çalışma, içsel pazarlama faaliyetlerinin çalışan motivasyonu üzerindeki etkisini ve bu etkinin jenerasyonlara göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma nicel bir araştırmadır ve veriler online anket yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 438 katılımcıya ulaşılmış ve veriler SPSS 25 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, içsel pazarlama ve motivasyon arasında olumlu ve anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır ve içsel pazarlama faaliyetlerinin çalışan motivasyonunu etkilediği görülmüştür. İçsel pazarlamanın, motivasyon ölçeğinin alt boyutları olan içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve çalışma koşullarını etkilemekte önemli bir faktör olduğu saptanmıştır. Ayrıca içsel pazarlama ve motivasyon arasındaki pozitif ilişkinin jenerasyonlara göre farklılık gösterdiği de ortaya çıkmıştır. Son olarak jenerasyonlar arasında içsel motivasyon düzeyi ve dışsal motivasyon düzeyi açısından anlamlı bir fark bulunmaz iken, çalışma koşulları algısında anlamlı farklar bulunmuştur. -------------------- Increasing employee performance and motivation, which is one of the most important factors affecting the success of the enterprises, is one of the subjects that the organizations have been emphasizing in recent years. In order to increase employee performance and motivation, businesses see their employees as clients and develop marketing strategies for them. Along with these internal marketing strategies applied to employees, employees are trying to make a positive contribution to business performance as well as employee performance. Even though there are no new concepts in the field of marketing and motivation marketing in recent years, the concepts of competition, business conduct and changes in the needs of the employees have started to be more concepts. At the same time, one of the reasons that differentiate the needs and motivation of employees is seen as the period in which the employees were born and raised. Groups with similar iv characteristics are called generations, and their impacts on managing differences in business life are quite high. The aim of this study was to determine the effect of internal marketing activities on employee motivation and to determine whether this effect differs according to generations. The study was a quantitative study and the data were collected by online survey method. In the study, 438 participants were reached using the easy sampling method and the data were analyzed by using SPSS 25 package program. According to the findings of the study, it was found that there was a positive and significant relationship between internal marketing and motivation and it was seen that internal marketing activities affected employee motivation. Internal marketing was found to be an important factor in influencing internal motivation, extrinsic motivation and working conditions, which are sub-dimensions of motivation scale. In addition, the positive relationship between internal marketing and motivation was found to differ according to the generations. Finally, while there was no significant difference between the generations in terms of intrinsic motivation level and extrinsic motivation level, there were significant differences in perception of working conditions.