Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mustafa Yazıcı
Danışman: UFUK GÜLSOY
Özet:Doğu-Batı ticaretinde önemli bir konumda bulunan Bursa ile Bursa’nın iskelesi olma özelliğine sahip olan Mudanya arasında ilk olarak 1867’de gündeme gelen demiryolu yapılması fikri, 1873 yılında devlet tarafından gerçekleştirilmek istense de 1875 yılında ekonomik nedenlerle yarıda bırakılmıştır. Demiryolunu kendi gücüyle tamamlayamayacağını anlayan Osmanlı Devleti, Mudanya-Bursa demiryolunu imtiyaz olarak vermek suretiyle tamamlamaya karar verdiyse de, 1875 yılından 1891 yılına kadar yapılan imtiyaz teklifleri çeşitli gerekçelerle reddedildi. 1891 yılında Orient Express’in de sahibi olan George Nagelmackers’e 30.000 Lira karşılığında inşa ve işletme hakkı verilen demiryolu, 17 Haziran 1892’de işletmeye açıldı. 1931’e kadar Mudanya-Bursa Demiryolu Osmanlı Anonim Şirketi tarafından idare edilen hat, 31 Mayıs 1931’de devlet tarafından satın alındı. 1 Haziran 1931’den itibaren Devlet Demiryolları tarafından idare edilmeye başlanmakla birlikte, ekonomik olmadığı gerekçesiyle 1948 yılında işletilmesine son verildi. ABSTRACT Building of a railway between Bursa City, placed at a significant position for East-West trade and Mudanya, capable of being the wharf of Bursa, firstly came into question in 1867, although in 1873 it was asked to be carried by the state, in 1875 it was abandoned because of economical reasons. As Ottoman Empire understood that could not finish the railway with its own power, although it decided to finish it by giving concession, has rejected the concession offers given from 1875 to 1891 by different justifications. The railway whose building and management right was given to Georges Nagelmackers the owner of Orient Express too by 30,000 Lira, was opened to management on June 17, 1892. Mudanya-Bursa Railway, administered by Ottoman Corporation till 1931, was purchased by the state on May 31, 1931. Although it started to administered by the State Railways since June 1, 1931, as it was not economically feasible its management was terminated in 1948.