İSMEK hayat boyu öğrenme merkezi öğretmenlerinin örgüt kültürü algıları ile iş motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: HAKKI ÇAKIR

Danışman: YUSUF ALPAYDIN

Özet:

Bu araştırmada, İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezi öğretmenlerinin örrgüt kültürü algıları ile iş motivasyonları arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi ise, İSMEK Hayat Boyu Öğrenme Merkezlerinden elektronik ortamda katılım gösteren öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcılara, kişisel bilgi formu, Örgüt Kültürü Ölçeği ve İş Motivasyonu Ölçeği verilmiştir. Kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından hazırlandı. Terzi (2005) tarafından geliştirilen ve 29 sorudan oluşan Okul kültürü ölçeği, bu araştırmada kullanılacak ölçeklerden biridir. Aksoy (2006) tarafından geliştirilen 18 sorudan oluşan, İş Motivasyonu Ölçeği bu araştırmada kullanılacak ölçeklerden diğeridir. Araştırmada ele alınan okul kültürü ve iş motivasyonu değişkenleri için alınan puanların katılımcıların demografik özelliklerine göre karşılaştırılmasında; iki gruptan oluşan bağımsız gruplar t-testi, ikiden fazla grupta tek yönlü varyans analizi (one way-ANOVA) kullanılmıştır. İki değişken arasındaki yordama derecesini bulmak için Pearson çarpım moment korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır: Görev kültürü katılımcılar arasında en yüksek seviyede çıkmıştır. Görev kültürü cinsiyete gore farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin iş motivasyon düzeyleri iyi seviyededir. İş motivasyonu cinsiyete, eğitim durumuna ve kurumdaki hizmet süresine gore farklılaşmaktadır. Örgüt kültürü alt boyutları ile iş motivasyonu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Örgüt kültürü iş motivasyonundaki değişimin yarısından fazlasını karşılamaktadır. Örgüt Kültürünün alt boyutlarından görev kültürü, başarı kültürü ve destek kültürünün iş motivasyonu üzerinde anlamlı yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT In this study, it was aimed to determine the relationship between perceptions of organizational culture and job motivations of İSMEK Lifelong Learning Center teachers. The study was conducted in accordance with the survey model. The sample of the research consists of the teachers who participated in the electronic environment of İSMEK Lifelong Learning Centers. Participation in the research, personal information form, Organizational Culture Scale and Job Motivation Scale were given. The personal information form was prepared by the researcher. The School Culture Scale developed by Terzi (2005) and consisting of 29 questions is one of the scales to be used in this research. The Job Motivation Scale, composed of 18 questions developed by Aksoy (2006), is the other of the scales to be used in this research. In comparing the scores obtained from the variables of school culture and job motivation in the study according to the demographic characteristics of the participants; Independent sample t-test consisting of two groups was used and one way of ANOVA was used in more than one group. Pearson moment correlations analysis and multiple linear regression analysis were used to find the degree of prediction between two variables. Findings from the research are: The task culture was at the highest level among the participants. The task culture differs according to gender. Teachers have good levels of job motivation. Job motivation varies with gender, education level and year of working in the institution. There was a significant relationship between organizational culture sub-dimensions and job motivation. Organizational culture meets more than half of the change in job motivation. From the sub-dimensions of organizational culture, task culture, achievement culture, and support culture have been found to be significantly predictive on job motivation.