Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: FURKAN MERALOĞLU
Danışman: Semra Cerit Mazlum
Özet:İklim değişikliği sorununun çözümüne dair merkezi kurumsal yapıyı temsil eden BMİDÇS’nin çevresel etkililik bakımından yetersiz kalması uluslararası camiada bir hayal kırıklığı yarattı. Bu doğrultuda, aktörler BMİDÇS bünyesinde yürüttükleri iklim değişikliği eylemlerinin etkililiğini arttırmak amacıyla BMİDÇS’yi tamamlayıcı nitelikte oluşturulan belirli yönetişim mekanizmalarına ve forumlara dahil olmaya başladılar. Sayıları gittikçe artan bu tamamlayıcı platformların yanı sıra, belirli uluslararası rejimler ve uluslararası örgütler de iklim değişikliğine ilişkin söylem geliştirmeye, politika üretmeye, ve BMİDÇS’yi tamamlayıcı faaliyetler yürütmeye başladılar. Sonuç itibariyle, iklim değişikliğini gündemine alan yönetişim mekanizmaları birbirleriyle dağınık ve zayıf bir ilişki içine girmeye başladı ve genişleyen küresel iklim değişikliği yönetişimi bir rejim kompleks olarak tanımlanmaya başladı. Bu bağlamda, iklim kulüpleri, diğer tamamlayıcı kurumsal mekanizmaların yanı sıra, teşvik mekanizmaları ile birlikte etkili ve sonuç odaklı politika araçları olarak algılanmaya başladı. Bu çalışmanın amacı, BMİDÇS sistemi içerisinde belirli tereddütlere sahip olan bir aktör olarak Türkiye’nin iklim değişikliği rejim kompleksi içerisindeki pozisyonunu ve iklim kulüplerinin Türkiye’ye sunabileceği olanakları incelemektir. Türkiye’nin kendi ulusal koşulları ile uyumlu politik çözümler arayışında olduğu düşünüldüğünde, iklim kulüplerinin Türkiye’nin ülke içi çabalarına yapacağı pozitif katkının yanı sıra, ülkenin küresel iklim değişikliği rejimi içerisindeki etkinliğini arttırma potansiyeli incelenmektedir. -------------------- The Insufficient environmental effectiveness of the UNFCCC, which is the core institutional mechanism for the governance of climate change, has created a disappointment in the international community. Accordingly, the actors have started to engage in governance initiatives and policy forums supplementary to the UNFCCC in order to scale up their climate change efforts under the UNFCCC. In addition to the proliferation of these supplementary platforms, various international regimes and international organizations have started to develop a discourse on climate change and policy-making and to conduct climate change actions. Consequently, the governance mechanisms addressing climate change have involved in a fragmented and loose relationship among each other; thus the expanding climate change regime starts to be regarded as a regime complex. Climate clubs, among the other supplementary mechanisms to the UNFCCC in the regime complex, have started to carry great potential together with incentive mechanisms in their result-oriented policy agendas. This study aims to examine both Turkey’s approach to climate change regime complex and the potential of climate clubs for the country, as an actor having hesitations in the UNFCCC. As Turkey is in a search for political solutions that are compatible with its national circumstances, this thesis explores the potential of climate clubs that may boost Turkey’s effective engagement in global climate change regime in addition to their potential contributions to Turkey’s domestic efforts.