Göç sinemasının kuramsal temelleri: Türk sinemasında iç göç ve Almanya'ya emek göçü örnekleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEMAL FIRAT ÇAKKALKURT

Danışman: ZEYNEP ÇETİN ERUS

Özet:

GÖÇ SİNEMASININ KURAMSAL TEMELLERİ: TÜRK SİNEMASINDA İÇ GÖÇ VE ALMANYA’YA EMEK GÖÇÜ ÖRNEKLERİ Bu çalışmanın amacı, ulus ve göç kavramları arasında mevcut olan sosyolojik ilişkiyle paralel olarak ulusal sinema ve göç sineması kavramları arasında bir ilişki kurmaktır. Bu bakımdan, bir hayali cemaat olarak ulus kavramının yaratılma sürecinde homojen bir kültüre sahip olmanın önemi vurgulanmış, küreselleşme süreciyle bu homojenleşmenin nasıl kesintiye uğradığı tartışılmış ve küresel bir kültür akışı sağlayan göç hareketlerinin bu süreçteki rolü ayrıntılı olarak sunulmuştur. Ulus kavramını yapı bozuma uğratan göç hareketlerinin bir uzantısı olarak ulusal sinema ve göç sineması arasında mevcut olan karşıtlıklar kuramsal temellere oturtulduktan sonra, göç sinemasının kavramsal, tematik ve endüstriyel boyutları incelenerek genel çerçevesi çizilmiştir. Ortaya koyulan kuramsal tartışmalar, Türkiye’deki iç göç hareketleri ve Almanya’ya emek göçü hareketinin sinemadaki temsilleri üzerinden pratik düzlemde sınanmıştır. Gurbet Kuşları (1964), Gelin (1973), Annemin Şarkısı (2014), Dönüş (1972), Almanya Acı Vatan (1979), Ölmez Ağacı (1984), Berlin in Berlin (1993) ve Yaşamın Kıyısında (2007) filmleri analiz edilerek göç sinemasının genel nitelikleri belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Ulus, Küreselleşme, Göç, Ulusal Sinema, Göç Sineması ABSTRACT THEORETICAL FOUNDATIONS OF CINEMA OF MIGRATION: A CASE STUDY OF LABOUR MIGRATION TO GERMANY AND INTERNAL MIGRATION IN TURKISH CINEMA Kemal Fırat ÇAKKALKURT Master of Arts, Cinema Department Advisor: Prof. Dr. Zeynep ÇETİN ERUS July, 2015 Aim of this research is to establish a relationship between national cinema and cinema of migration in parallel with the sociological one between the concepts of nation and migration. In this respect, the importance of homogenous culture in the creation of a nation is emphasized, how this homogenization is interrupted by the process of globalization is discussed, and the role of migration that generates a global cultural flow in this process is presented in details. After the conflict between national cinema and cinema of migration as an extension of migration flows which deconstruct the concept of nation are grounded on theoretical foundations, general frame of the cinema of migration is formed by the study of its conceptual, thematic and industrial aspects. Theoretical discussions that had been set forth are tested on practical level over the representations of internal migration flows in Turkey and labour migration to Germany in cinema. General features of cinema of migration are determined by the analyses of Gurbet Kuşları (1964), Gelin (1973), Annemin Şarkısı (2014), Dönüş (1972), Almanya Acı Vatan (1979), Ölmez Ağacı (1984), Berlin in Berlin (1993) and Yaşamın Kıyısında (2007). Keywords: Nation, Globalization, Migration, National Cinema, Cinema of Migration