İnternet gazeteciliğinde haber tasarımı ve tasarımın okunurluğa etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yasemin Kaptanbaş Öncel

Danışman: ZEYNEP YELDA KADIOĞLU

Özet:

Anahtar Kelimeler : İnternet Gazeteciliği, Haber Sitelerinin Özellikleri İNTERNET GAZETECİLİĞİNDE HABER TASARIMI VE TASARIMIN OKUNURLUĞA ETKİSİ Hızla gelişen teknoloji ile yaygınlaşan internetin en çok etkilediği sektörlerden biri de basın oldu. Büyüyen internet okur kitlesi karşısında düşen tiraj rakamları, "Gazetelerin sonu mu geldi?", "Geleceğin haberciliği nasıl olacak?" gibi soruları gündeme getirirken, gazeteler internet ile daha entegre bir habercilik anlayışına yöneldiler. Araştırmanın ilk bölümü, yeni bir uzmanlık alanı olan internet gazeteciliği ve yenilikçi yapıya sahip haber sitelerinin özellikleri ile internet sitelerinin okur eğilimlerine yön verme stratejilerini açıklamayı hedeflemektedir. Araştırmanın ikinci bölümünde internet sitelerinde tasarımın önemi, tasarım ilkelerinin haber sitelerinde uygulanışı ve genel göz hareketi araştırmalarının tasarıma olan etkileri örnek vakalar üzerinden tartışılmaktadır. Son bölümde ise okur ve tasarım arasındaki interaktif etkileşim, Milliyet İnternet'in 1997- 2010 yılları arasında değişen tasarımları karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Keywords : Internet Journalism, News web sites features ABSTRACT NEWS DESIGN AND ITS EFFECT ON PAGE HITS IN INTERNET JOURNALISM One of the most affected sectors by rapidly growing technology and wide spreading internet is press. Decreasing newspaper circulation against rising audience of news website brings these two questions to agenda: “How will the future journalism be?” and “Does ‘printed newspaper era’ finish?’ In these conditions, newspapers tend to be more integrated with the internet journalism to survive rather than resisting the irrepressible growth of news websites. The first chapter of the research aims to explain the characteristics of the new profession internet, the innovative structured news web sites and internet’s strategies which guide the audience’s tendency. The second chapter discusses the importance of the effect of web design on web journalism, the implementation of design principles on news websites and the effect of the eye tracking researches on the web design through samples. The last chapter analyses the interactive relation between design and audience through the renewed design of Milliyet’s website in between the years 1997 and 2010.